<< Back

project manager

  • Company Provincie Gelderland
  • Location Apeldoorn, Den Haag en Utrecht (nu remote)
  • Job Type Freelance
  • Posted 03/09/2022

 Product Manager Monitoring TBO Kadaster

Functietitel

Product Manager Monitoring TBO

Standplaats

Apeldoorn, Utrecht en Den Haag (vooralsnog remote)

Startdatum

01-04-2022

Einddatum

31-01-2023

Optie tot verlenging

geen

Uren per week

36

Opdracht omschrijving

Het Kadaster

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld

Het team TBO is op zoek naar een Product Manager Monitoring.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels. Er is een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Dat moet eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

– De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur;

– Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;

– De verschillen tussen regio’s.

De beoogde invoeringsdatum van de Omgevingswet is  1-1-2023. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten dan in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet

De uitvoering van Omgevingswetprocessen zal worden ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor wordt het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties

Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van BZK. De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties. Daarnaast zal het jaar 2022 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.

Opdrachtomschrijving

Het Kadaster is gestart met de voorbereidingen teneinde de taak van tactisch beheerder in de loop van 2022 uit te kunnen voeren. Een belangrijk aandachtgebied voor de TBO is de Tactische monitoring. Tactische monitoring is een middel om de regie te kunnen voeren op de dienstverlening die wordt geboden binnen de DSO-LV-keten. Tactische monitoring heeft tot doel om de TBO in staat te stellen regie te houden op de keten van DSO-LV. Monitoring is het realtime observeren van de status en het gedrag van een systeem en de ontwikkeling daarvan in de tijd. De TBO kan op deze manier de functionele werking en de technische performance van het geheel van diensten en producten in de gaten houden. Zo kan tactische monitoring de TBO inzicht geven in wat er gebeurt en kan de TBO op tijd bijsturen om een dienstverlening op een gegarandeerd niveau te leveren.

In 2021 is de visie op Monitoring opgesteld waarbij binnen het stelsel we 4 niveaus van monitoring onderscheiden. Monitoring en reporting:

  1. van componenten, realtime monitoring op beschikbaarheid en de prestatie efficiëntie van de componenten;
  2. van primaire koppelingen, realtime monitoring op beschikbaarheid en de prestatie efficiëntie van de componenten werkend in de keten;
  3. op de functionele werking van het DSO-LV. Dit gaat over de kwaliteit van de verbindingen in de keten, en de kwaliteit van de inhoud;
  4. Reporting op het doelbereik van het digitaal stelsel.

Wij zoeken een Product Manager Monitoring die de opgestelde visie gaat vertalen naar concrete producten met de daarbij behorende dienstenverlening.

Gezien de complexiteit van het programma en de vele partijen die daarin een rol spelen, zoeken wij een senior Productmanager met ruime werkervaring in het IV domein van overheden en in een complex en interbestuurlijk stakeholdersveld.

In deze opdracht treedt je op als gedelegeerd opdrachtgever voor de ontwikkeling en exploitatie van de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) en de Landelijke voorziening Beschikbaarstellen en Bekendmaken (LVBB) en alle aanverwante componenten en koppelingen richting de Operationele Beheer Organisaties (OBO’s), met als hoofdtaak de ontwikkeling en het operationaliseren van de monitoringcomponenten en bijbehorende dienstverlening.

De Product Manager Monitoring zal ten behoeve van deze opdracht een intensieve samenwerking moeten vormgeven met collega productmanagers en vanuit een flexibele houding in staat moeten zijn een tandje bij te schakelen en collega’s met raad en daad bij te staan. Er wordt daarbij waar nodig ook inzet verwacht voor onderwerpen die aanvankelijk niet in deze uitvraag zijn benoemd of niet op onze radar stonden.

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • De initiator en organisator van de vraagarticulatie, enerzijds in afstemming met de SBO en de interbestuurlijke partners en hun koepelorganisaties (zowel ambtelijk als bestuurlijk), en anderzijds in de afstemming met collega’s binnen de TBO en bij de OBO’s om de exploitatie van het stelsel mogelijk te maken en de uitkomsten door te vertalen naar te leveren diensten;
  • Initiërend en inhoudelijk betrokken bij het opstellen van plannen voor (door)ontwikkeling en vernieuwingen;
  • Verantwoordelijk voor het besluitvormingsproces van wijzigingen;
  • Verantwoordelijk voor de organisatie van communicatie naar alle belanghebbende stakeholders over de ontwikkelingen.

Eisen

Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 april 2022 tot en met 31 januari 2023 voor 36 uur per week. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina’s A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina’s bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria.

Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

Aantoonbaar academisch werk- en denkniveau.

Meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van informatisering in complexe omgevingen met meerdere stakeholders en aanpalende projecten.

Meer dan 5 jaar ervaring binnen de Rijksoverheid en/of uitvoeringsorganisaties.

Meer dan 5 jaar ervaring met overlegstructuren binnen de overheid en werken in een breed stakeholderveld in een (inter)bestuurlijke context.

Meer dan 5 jaar ervaring, aangetoond middels meerdere projecten, met het realiseren/operationaliseren van Data-gedreven, Monitoring, BI en/of Data Warehouse oplossingen.

Ruime ervaring, minimaal 2 jaar, met werken in een Scaled Agile (SAFe) omgeving.

Kennis van de Omgevingswet aangetoond middels uitgevoerde projecten.

Ervaring met het opstellen van een Monitoring- of Datastrategie.

Affiniteit met de rol van productmanager in een scaled agile omgeving.

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:

• Resultaatgericht

• Helicopterview

• Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld

• Klantgericht

• Proactief en initiatiefrijk

• Teamspeler

• Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk

• Analytisch vermogen

• Kwaliteitsgericht;

• Proactief en initiatiefrijk.

Als bijlage zijn 3 conceptovereenkomsten toegevoegd:

• Bijlage 1a ‘concept modelovereenkomst’; indien inschrijver zich aanbiedt als ZZP’er;

• Bijlage 1b concept opdrachtovereenkomst indirecte ZZP’ers’; indien inschrijver als

bemiddelaar een ZZP’er als kandidaat aanbiedt;

• Bijlage 1c ‘concept opdrachtovereenkomst inhuur’; indien inschrijver een eigen

werknemer als kandidaat aanbiedt.

Afhankelijk van de aangeboden kandidaat kiest het Kadaster de best passende overeenkomst. Indien u niet akkoord gaat met de gekozen overeenkomst c.q. inhoud van de overeenkomst zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria.

Gunningscriteria

Sortering

Beste prijs-kwaliteitsverhouding

Gewicht van prijs : 20 %

Gewicht van kwaliteit : 80 %

Uitleg gunningscriteria

Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.   

De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:

Score Beoordeling                      

0 Geen antwoord/invulling       

Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven

1 Onvoldoende                           

Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet

2 Matig                                         

Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster      

3 Voldoende                                

Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.

4 Goed                                          

Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde 

5 Uitstekend                                

Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 – ( ( uw prijs – laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0

kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage

totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )

Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.

Gunningscriteria Kwaliteit

50 %

Beschrijf uw ervaring met het realiseren van data-gedreven oplossingen en organisaties. Geef minimaal één voorbeeld dat het beste aansluiten bij deze opdracht. (max. 300 woorden).

Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

40 %

Beschrijf uw ervaring met het opstellen van een monitoring en/of datastrategie. Hierin te verwerken zijn minimaal aanpak, risico’s en valkuilen. Geef minimaal één voorbeeld dat het beste aansluiten bij deze opdracht. (max. 200 woorden).

Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

10 %

Geef aan waaruit uw affiniteit blijkt met de rol van productmanager. (max. 200 woorden).

Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 100,00

Maximaal: € 130,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria. 

Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op woensdag 23 maart 2022 via MS Teams. Gelieve hier rekening mee te houden.

Aanvullende informatie

Aanvullende informatie

Nota van Inlichtingen

Vragen betreffende deze aanvraag kunnen uitsluitend in de applicatie van Inhuur WerkenInGelderland worden voorgelegd. Alle Leveranciers worden vervolgens door middel van de Nota van Inlichtingen, 1 a 2 dagen na sluiting van de vragenperiode, in de applicatie op de hoogte gesteld van de antwoorden op deze vragen.

Contractpartijen

Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Curriculum vitae (cv)

Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat en maximaal 3 pagina’s A4. Kadaster behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen of het maximaal aantal pagina’s wordt overschreden. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Voorwaarden

Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2018) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.

Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Standstill termijn

Na bekend maken van het voornemen tot gunnen gaat een termijn van zeven kalenderdagen in voor het aantekenen van bezwaar tegen het gunningsbesluit. Een inschrijver die zich niet in het gunningsbesluit kan vinden dient, uiterlijk binnen zeven kalenderdagen na dagtekening van het gunningsbericht schriftelijk en met redenen omkleed, mede te delen dat hij/zij tegen het besluit een rechtsmiddel zal aanwenden. Indien binnen de genoemde termijn geen kort geding tegen de uitkomst van deze aanbesteding wordt gestart, wordt de voorgenomen gunning in beginsel definitief.

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver de door hem in te zetten kandidaat een VOG bij de gemeente te (laten) aanvragen waaruit geen bezwaar blijkt jegens betrokkenen m.b.t de gevraagde functie. De categorieën 11, 12 en 13 moeten aangevinkt worden.

Na ontvangst dient u de inhuurdesk te berichten dat de VOG in uw bezit is.

De VOG moet voor aanvang van de werkzaamheden in uw bezit en door het Kadaster te allen tijden opvraagbaar zijn.

Indien u ZZP’er bent dan vragen wij de VOG voor u aan. Deze na ontvangst sturen aan inhuurdesk@kadaster.nl. Het origineel dient u zelf te bewaren.

Geheimhoudingsverklaring 

Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2a en 2b) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de dienstverlening.

Acquisitie

Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Geldende voorwaarden

Planning

Start publicatie

09-03-2022 00:00

Einddatum vragen

14-03-2022 08:00

Beantwoording vragen

14-03-2022 23:59

Sluiting publicatie

21-03-2022 06:30

Beoordeling offertes (vanaf)

21-03-2022 00:00

Verwachte terugkoppeling

25-03-2022 23:59