<< Back

BI specialist

  • Company Provincie Gelderland
  • Location Arnhem
  • Job Type Loondienst
  • Posted 09/14/2021

045764 Business Intelligence Specialist Provincie Gelderland

Functietitel

Business Intelligence Specialist

Standplaats

Provinciehuis te Arnhem, voorlopig thuiswerken ivm COVID-19

Startdatum

18-10-2021

Einddatum

30-09-2022

Optie tot verlenging

4 x 6 maanden

Uren per week

32 – 40 uur

Opdracht omschrijving

Ruim 1100 medewerkers werken op diverse beleidsterreinen samen aan een beter en mooier Gelderland voor bijna twee miljoen inwoners. De grootste provincie van Nederland is als overheidsorganisatie en als werkgever sterk in ontwikkeling. Daarom zoeken we naar medewerkers die verantwoordelijkheid nemen voor doelen en resultaten in hun werk.

De afdeling I&A is de professionele dienstverlener op de terreinen van informatiedienstverlening en informatietechnologie. De afdeling zorgt ervoor dat elke medewerker van de provincie zich m.b.v. ict-middelen onbelemmerd kan richten op de uitvoering van zijn of haar kerntaak en adviseert de provinciale organisatie bij het automatiseren van processen en bij het samenstellen en beheren van data- en/of gegevensverzamelingen.

Het I&A cluster Business Intelligence is met circa 10 medewerkers verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en beheren van managementinformatie en rapportages voor de hele organisatie.

Voor het cluster zijn wij op zoek naar een breed inzetbare Business Intelligence Specialist die tijdelijk ons team komt versterken.

Voorlopig is de norm nog steeds thuiswerken. Waar mogelijk werken we 1 dag per twee weken als cluster op kantoor in Arnhem. Er is een dagelijks afstemmingsoverleg m.b.v. MS Teams. Onderling contact en overige overleggen vinden plaats d.m.v. MS Teams of telefonisch. Als het noodzakelijk is kan in voorkomende gevallen op kantoor gewerkt worden. In de “normale” situatie is thuiswerken mogelijk in overleg.

Verantwoordelijkheden

Als Business Intelligence Specialist zijn je taken met name:

  • Het uitvoeren van informatie analyses en opstellen van specificaties.
  • Het ontwikkelen van ETL toepassingen, Data Marts, Rapportages en Dashboards op basis van de specificaties. Dit alles op basis van een vaste (datawarehouse) architectuur, standaarden en templates.
  • Het ontwikkelen van analytics faciliteiten.
  • Het opstellen van documentatie.
  • Het (mee) uitvoeren van beheertaken.

Eisen

Beschikbaarheid

Externe is inzetbaar vanaf 18 oktober 2021 tot en met 30 september 2022 voor 32 – 40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 4 maal een periode van 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige eisen

U voegt een CV van maximaal 5 pagina’s A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4’s, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4’s beoordeeld, waarna de overige A4’s buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

NB. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld “toelichting” van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het CV en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit ZAL leiden tot uitsluiting.

Externe is de afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland.

Externe beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde HBO opleiding.

Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar.

Externe heeft aantoonbaar ervaring (opgedaan in de periode 2017-heden) met minimaal twee business intelligence / datawarehouse projecten.

Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal twee projecten/opdrachten die aantonen dat u aan de gevraagde ervaring in deze eis voldoet.

Externe beschikt aantoonbaar over minimaal 2 jaar hands-on ervaring (opgedaan in de periode 2015-heden) met het uitvoeren van informatie analyses en het opstellen van specificaties.

Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 2 jaar hands-on ervaring voldoet.

Externe beschikt aantoonbaar over minimaal 3 jaar hands-on ervaring (opgedaan in de periode 2015-heden) met onderstaande tools:

+ Microsoft SQL Server Database en T-SQL

+ Power BI

(N.B. De duur per tool is niet van belang).

Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 3 jaar hands-on ervaring voldoet. Graag per gevraagde tool de ervaring beschrijven.

Gunningscriteria

Sortering

Beste prijs-kwaliteitsverhouding

Gewicht van prijs : 30 %

Gewicht van kwaliteit : 70 %

Uitleg gunningscriteria

Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de TOP 3 van Externen samengesteld.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 – ( ( uw prijs – laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0

kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage

totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )

Gunningscriteria Kwaliteit

30 %

Externe beschikt aantoonbaar over ervaring met het Business Intelligence data modelleren (Relationeel, dimensioneel modellering, Data Vault), aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Externe heeft tenminste 3 jaar ervaring met het Business Intelligence data modelleren (10 punten)

Externe heeft 2 tot 3 jaar ervaring met het Business Intelligence data modelleren (6 punten)

Externe heeft 1 tot 2 jaar ervaring met het Business Intelligence data modelleren (2 punten)

Externe heeft minder dan 1 jaar ervaring met het Business Intelligence data modelleren (0 punten)

30 %

Externe beschikt aantoonbaar over ervaring met SQL Server Integration Services (SSIS) en/of Analysis Services (SSAS) en/of Reporting Services (SSRS), aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Externe heeft tenminste 2 jaar ervaring met SSIS en/of SSAS en/of SSRS (10 punten)

Externe heeft 1 tot 2 jaar ervaring met SSIS en/of SSAS en/of SSRS (6 punten)

Externe heeft minder dan 1 jaar ervaring met SSIS en/of SSAS en/of SSRS (2 punten)

Externe heeft geen ervaring met SSIS en/of SSAS en/of SSRS (0 punten)

20 %

Externe heeft aantoonbaar ervaring met Microsoft Azure voor BI, Datalake en analytics toepassingen, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Externe heeft tenminste 3 jaar ervaring met Microsoft Azure voor BI, Datalake en analytics toepassingen (10 punten)

Externe heeft 2 tot 3 jaar ervaring met Microsoft Azure voor BI, Datalake en analytics toepassingen (6 punten)

Externe heeft 1 tot 2 jaar ervaring met Microsoft Azure voor BI, Datalake en analytics toepassingen (2 punten)

Externe heeft minder dan 1 jaar ervaring met Microsoft Azure voor BI, Datalake en analytics toepassingen (0 punten)

10 %

Externe heeft aantoonbaar ervaring met Agile werken volgens de Scrum methode, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Externe heeft tenminste 2 jaar ervaring met Agile werken volgens de Scrum methode (10 punten)

Externe heeft 1 tot 2 jaar ervaring met Agile werken volgens de Scrum methode (6 punten)

Externe heeft minder dan 1 jaar ervaring met Agile werken volgens de Scrum methode (0 punten)

10 %

Externe beschikt aantoonbaar over een Microsoft Business Intelligence (MSCA of MSCE) certificering, aan te tonen met het cursusinstituut en het jaar waarin het certificaat is behaald.

Externe beschikt over 1 of meer Microsoft Business Intelligence (MSCA of MSCE) certificeringen (10 punten)

Externe beschikt niet over een Microsoft Business Intelligence (MSCA of MSCE) certificering (0 punten)

Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 75,00

Maximaal: € 90,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Tijdens het interview worden de volgende persoonlijke competenties getoetst:

  1. Luisteren (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen): Je pikt belangrijke informatie op uit mondelinge mededelingen. Je vraagt goed door en gaat in op reacties.
  2. Communicatieve vaardigheden: Je bent in staat tot het overdragen en ontvangen van boodschappen in woord, geschrift en/of non-verbaal, zowel binnen als buiten het project. Je kunt goed uit de voeten met verschillende gesprekpartners met verschillende belangen en bent in staat om mensen mee te nemen. 
  3. Initiatief/pro-actief: Je signaleert kansen en handelt daarnaar. Hiermee begin je liever uit jezelf, dan dat je passief afwacht.
  4. Analytisch vermogen: Je signaleert problemen, herkent belangrijke informatie en legt verbanden tussen gegevens. Verder spoor je mogelijke oorzaken van problemen op en zoekt naar ter zake doende gegevens.
  5. Overtuigingskracht: Je gedrag is erop gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en om instemming te verkrijgen met bepaalde plannen, ideeën of producten.

De Externe wordt per competentie beoordeeld. Indien de Externe aan de competentie voldoet, krijgt de Externe de daarvoor genoemde punten. Bij elke competentie worden de volgende beoordelingsopties aangehouden:

  • Voldoet (nagenoeg) volledig aan competentie – 10 punten
  • Voldoet voldoende aan competentie – 5 punten
  • Voldoet onvoldoende aan competentie – 0 punten

In totaal zijn er vijf (5) competenties. De Externe  kan op deze vraag daardoor maximaal 50 punten scoren.

Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Externen die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op het (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningcriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Externen worden uitgenodigd voor een interview.

Wanneer Externe geen uitnodiging ontvangt voor een interview dan kan hij/zij ervan uitgaan niet te behoren tot de Top 3 en dus niet in aanmerking te komen voor een interview.

De persoonlijke interviews zullen plaatsvinden op vrijdag 1 oktober en op maandag 4 oktober 2021. Gelieve hier rekening mee te houden. Als Externe niet beschikbaar is op deze data, dient Externe dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn Offerte expliciet aan te geven op straffe van uitsluiting van de Offerteprocedure. Indien Externe conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze Externe wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de Inhuuropdracht dient te starten, zoals vermeld in de Offerteaanvraag, niet dient te worden uitgesteld.

De score uit de schriftelijke beoordeling maakt in principe geen onderdeel uit van de score die leidt tot het voornemen tot gunning. Iedere bij de interviewfase betrokken Leverancier begint in principe weer bij nul en heeft in de interviewfase  gelijke kansen. Uitzondering hierop is in het geval meerdere Externen in de interviewfase  gelijk scoren, dan zal de totaalscore op kwaliteit en prijs uit de schriftelijke beoordeling doorslaggevend zijn voor de Gunningsbeslissing. Indien deze totaalscore ook gelijk is, zal de score op kwaliteit doorslaggevend zijn voor de Gunningsbeslissing. Indien ook deze score gelijk is, zal de Gunningsbeslissing plaatsvinden door loting in het bijzijn van een notaris.

In de voorgaande alinea wordt de term “in principe” gebruikt, aangezien Provincie Gelderland zich uitdrukkelijk het recht voorbehoudt om een Externe tijdens het interview vragen te stellen over het voldoen aan de eisen en over de antwoorden die Inschrijver/Externe heeft gegeven op de verschillende kwalitatieve (sub)gunningscriteria.

Indien Provincie Gelderland van mening is dat de Externe op basis van de antwoorden op voorgenoemde vragen een vertekend beeld heeft gegeven van zijn ervaring/kwaliteiten en aldus feitelijk niet aan de eisen voldoet dan wel een zodanige lagere score op de kwalitatieve (sub)gunningcriteria had dienen te krijgen, dat hij op basis van hetgeen in de Offerteaanvraag daaromtrent is vermeld, niet had mogen worden uitgenodigd voor de interviewfase, zal Provincie Gelderland de  Externe uitsluiten van gunning van de Opdracht. Daarnaast dient de Externe minimaal een score van 25 punten te behalen op alle competenties. Indien een Externe minder dan 25 punten behaalt, zal Provincie Gelderland de Externe eveneens uitsluiten van gunning van de Opdracht. Tenslotte is te allen tijde het gestelde in artikel 7.5 van de Voorwaarden Offerteprocedure WerkenInGelderland van toepassing.

In bovengenoemde gevallen heeft Provincie Gelderland het recht maar niet de verplichting om een of meerdere andere Externen uit te nodigen voor een interview, die na wijziging van de rangorde daarvoor in aanmerking zouden komen.

De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van Provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke Externe op gelijke wijze op basis van de hierboven genoemde persoonlijke competenties. De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke Leverancier het voornemen tot gunning ontvangt. Deze Leverancier heeft uiteindelijk de beste prijs-kwaliteitverhouding en komt daarmee in aanmerking voor voorlopige gunning van de Opdracht. Indien in de Opdracht een inhuurbehoefte van meer dan 1 persoon wordt gevraagd worden de best scorende Externen uit de interviewfase geselecteerd.

Aanvullende informatie

Aanvullende informatie

Aanvullende Informatie

Vragen betreffende deze offerteaanvraag kunnen uitsluitend in de applicatie van Inhuur WerkenInGelderland worden voorgelegd. Alle Leveranciers worden vervolgens door middel van de nota van inlichtingen, 1 à 2 dagen na sluiting van de vragenperiode, in de applicatie op de hoogte gesteld van de antwoorden op deze vragen.

Algemene Inkoopvoorwaarden en Overeenkomst

Door het indienen van uw offerte gaat u zonder voorbehoud akkoord met de voorwaarden van deze aanbesteding, zoals bijgevoegde concept Overeenkomsten en onze Algemene Inkoopvoorwaarden (AIV) Gelderland 2018 voor leveringen en diensten (zie bijlagen). De AIV Gelderland 2018 zijn tevens te raadplegen op www.gelderland.nl/inkoopvoorwaarden.

Referenties

Onder een referentie verstaan wij een overzichtelijke omschrijving van minimaal één eerdere opdracht. Hierin moet tot uitdrukking komen wie de opdrachtgever was, de begin- en einddatum van de opdracht en het aantal uren per week.

Elke referentie moet de mogelijkheid bieden contact op te nemen met de voormalige opdrachtgever, hetgeen in zijn algemeenheid alleen zal gebeuren als de Externe in aanmerking komt voor een interview.

Geheimhoudingsverklaring

Is van toepassing op alle verkregen informatie gedurende het verblijf bij Provincie Gelderland.

Opleidingen en diploma’s

Indien bij de eisen en/of de gunningcriteria kwaliteit gevraagd wordt naar afgeronde opleidingen, dan dient een kopie diploma en/of certificaat te worden toegevoegd aan de aanvraag. Kunnen Externen dit niet aantonen (op het moment dat hierom wordt gevraagd), dan is definitieve afwijzing het gevolg.

Tarieven

De overeengekomen uurtarieven staan vast voor de duur van de overeenkomst (inclusief alle verlengingen), zijn in euro’s, omvatten alle belastingen (maar exclusief BTW) en betreffen de overeengekomen prestatie, alsmede alle overige kosten, zoals die van training of inwerking van personeel, reis- en verblijf- en voorrijkosten, administratiekosten en de kosten van de verpakking.

Expliciet vermelden wij dat eventuele verblijfskosten en de reisduur voor woon-werkverkeer niet voor vergoeding in aanmerking komen. De opgegeven prijs dient marktconform en reëel te zijn. Marktconform en reëel houdt in dat Leveranciers eerlijke, kostendekkende en in de markt gebruikelijke prijzen dienen op te geven, als basis voor een gezonde Inhuuropdracht. Het doel hiervan is te voorkomen dat prijzen worden ontvangen die te veel afwijken van hetgeen in de markt gebruikelijk is, welke enerzijds de gunningsmethodiek negatief beïnvloeden en anderzijds praktisch niet toepasbaar zijn.

De opdrachtgever gaat in het kader van het nieuwe werken uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe. De opdrachtgever beschikt in dat kader over voldoende kantoorvoorzieningen waar opdrachtnemer gebruik van kan maken.

Bezwaar

Indien een leverancier zich niet kan vinden in de gunningbeslissing van de Provincie Gelderland, wordt hij gedurende vijf (5) kalenderdagen na dagtekening van de bekendmaking van de gunningsbeslissing in de gelegenheid gesteld daartegen bezwaar te maken door een kort geding aanhangig te maken bij de rechtbank Gelderland. In het belang van een snelle en goede voortgang wordt iedere belanghebbende verzocht om per e-mail via inhuurWIG@gelderland.nl de Provincie Gelderland tijdig op te hoogte te stellen van het aanwenden van een rechtsmiddel.

Door het uitbrengen van een offerte gaat elke leverancier ermee akkoord dat bovengenoemde termijn van vijf (5) kalenderdagen een vervaltermijn is, en dat het niet uitbrengen van een dagvaarding binnen deze termijn in kort geding zal leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van de leverancier, en verval van iedere aanspraak. Eventuele verzoeken om nadere toelichting op de gunningsbeslissing en een daarop eventueel door de Provincie Gelderland verstrekte toelichting laten deze vervaltermijn onverlet.

Klachtenprocedure

Het is mogelijk om een klacht in te dienen per e-mail via klachtenmeldpunt@gelderland.nl. Deze wordt behandeld volgens de Klachtregeling aanbestedingen Gelderland 2013 (zie bijlage). U dient duidelijk aan te geven dat het een klacht betreft. Klachten hebben betrekking op aspecten van de DAS procedure. Klachten kunnen niet gaan over het aanbestedingsbeleid van de Provincie Gelderland. Het indienen van een klacht zet de marktplaatsprocedure niet stil.

Het verschil met een vraag voor de Nota van Inlichtingen is dat een vraag betrekking heeft op de inhoud van de procedure of van het bestek.

De provincie registreert de klacht en neemt deze in ontvangst. Per direct ontvangt de klager een ontvangstbevestiging. De klacht wordt in behandeling genomen door een medewerker die niet direct betrokken is. De provincie deelt de conclusie van haar bevindingen zo spoedig mogelijk schriftelijk mee aan de klager. Ook andere (potentiële) inschrijvers/gegadigde/belanghebbenden worden op de hoogte gesteld. Dit om bevoordeling van partijen te voorkomen.

Klachten die betrekking hebben op gedragingen van provinciale medewerkers volgen een andere procedure. Deze klachten moeten ingediend worden bij de Commissie Bezwaar- en klachtbehandeling, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem.

Social Return

De Provincie kent een aantal organisatiedoelstellingen, één daarvan is het bijdragen aan Social Return. Onder Social Return wordt verstaan: het opnemen van sociale voorwaarden, eisen en/of wensen in inkoop- en aanbestedingstrajecten. Op deze manier leveren opdrachtnemers een bijdrage ten aanzien van het bieden van werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onder mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt verstaan: alle kandidaten uit de Participatiewet, WW, WIA/WAO, WAJONG of WSW en/of jongeren zonder startkwalificatie of nog in opleiding op een BBL of BOL plek. Wij vinden het dan ook belangrijk dat onze opdrachtnemers zich inspannen om hier aan bij te dragen. Na de gunning zal er een gesprek plaatsvinden tussen opdrachtnemer en Coördinator Social Return van de provincie Gelderland.

CO2 resultaten

Provincie Gelderland is gecertificeerd op de CO2 prestatieladder, trede 5. In het kader van deze certificering worden CO2 resultaten gemonitord (waarvoor we de CO2 resultaten van onze Opdrachtnemers nodig hebben). Op verzoek van provincie Gelderland dient u op transparante wijze de gevraagde CO2 resultaten te verstrekken met betrekking tot uw vervoersbewegingen (voor zover dit relevant is voor uw Opdracht én benodigd is voor de berekening van onze CO2 resultaten). Indien u deze CO2 resultaten zelf (nog) niet monitort, moet u deze naar uw beste inschatting verstrekken. We verwachten in ieder geval dat externe kan aangeven welk(e) vervoersmiddel(en) er ingezet zijn voor deze Opdracht, of deze CO2 neutraal zijn (of niet) én een globale inschatting van het aantal afgelegde kilometers voor deze Opdracht.

Geldende voorwaarden

Planning

Start publicatie

14-09-2021 00:00

Einddatum vragen

19-09-2021 23:59

Beantwoording vragen

20-09-2021 23:59

Sluiting publicatie

26-09-2021 23:59

Beoordeling offertes (vanaf)

27-09-2021 00:00

Verwachte terugkoppeling

06-10-2021 23:59