<< Back

coordinator FB

  • Company gemeente purmerend
  • Location Purmerend
  • Job Type Freelance
  • Posted 06/13/2024

DE OPDRACHTOMSCHRIJVING

Organisatie

De gemeente Purmerend en in het bijzonder het team ICT is volop in ontwikkeling. Als gemeente willen we weten wat er in de stad speelt, in verbinding staan met onze inwoners en ondernemers. Dat betekent dat we goed in de gaten houden hoe het met onze inwoners, ondernemers én collega’s gaat. Het team ICT bestaat uit 40 medewerkers en zorgt ervoor dat systemen en applicaties op de juiste manier werken zodat onze collega’s zich optimaal kunnen inzetten. Door groei van de stad en de organisatie is ook het team ICT aan het groeien, hierdoor zijn we van plan om met kennisgebieden te gaan werken.

Opdracht

We zijn op zoek naar een enthousiaste en ervaren Coördinator Functioneel Beheer om ons team te versterken. Naast dat je invulling geeft aan deze nieuwe functie, ga je aan de slag met een advies over hoe deze rol en het team het beste ingevuld kan worden. Op basis van je eigen ervaringen en gesprekken met de collega’s en teammanager kom je met o.a. aanbevelingen over de aansturing van het team functioneel beheerders (18 fte), de professionalisering van het team en de daarbij horende ontwikkeling van onze medewerkers. Je start de 1e maand met het ophalen van de opdracht en het opstellen van een plan van aanpak, inclusief tijdsplanning. Binnen afzienbare tijd ligt er een gedegen advies.

In onze ogen speelt de Coördinator Functioneel Beheer een cruciale rol in het waarborgen van de optimale werking en gebruik van onze informatiesystemen en applicaties. De externe ontwikkelingen en keuzes die team informatievoorziening maakt in de architectuur heeft mogelijk invloed op de inrichting van functioneel beheer.

Je werkt nauw samen met verschillende stakeholders binnen de organisatie en zorgt ervoor dat de IT-systemen aansluiten bij de behoeften van de gebruikers en de organisatiedoelen. Je zorgt ervoor dat het team op orde is en werkt toe naar een optimale taakverdeling.

Ook ondersteun je de teamleider door een aantal P-taken over te nemen. Zo ben je het eerste aanspreekpunt voor de collega’s van functioneel beheer als het gaat om personele vragen en adviseer je de teamleider in te nemen besluiten.

Jij

  • Treedt op als aanspreekpunt voor de teamleider en de functioneel applicatiebeheerders bij vragen, incidenten en problemen.
  • Coördineert de functioneel beheeractiviteiten voor diverse IT-systemen en applicaties binnen de gemeente.
  • Biedt ondersteuning en geeft advies over het oplossen van knelpunten binnen het team.
  • Zorgt samen met de teammanager dat de samenwerking en verbinding tussen de verschillende aandachtsgebieden in het team worden verbeterd.
  • Coacht en geeft ondersteuning aan de functioneel beheerders bij het uitvoeren van de functioneel beheeractiviteiten.
  • Coördineert en monitort de functioneel beheeractiviteiten en rapporteert hierover aan de teammanager.
  • Stemt wijzigingen, releases en projecten af met in- en externe stakeholders
  • Coördineert testactiviteiten en de uitvoer van acceptatietesten.
  • Ondersteunt gebruikersgroepen bij het gebruik van IT-systemen en het verzorgt samen met je team trainingen.
  • Analyseert de gebruikersbehoeften op het gebied van functioneel beheer en vertaalt dit met je team naar functionele requirements voor IT-oplossingen.
  • Maakt en beheert functionele ontwerpen, gebruikershandleidingen en documentatie.
  • Monitort en verbetert de performance en beschikbaarheid van IT-systemen.
  • Stemt wijzigingen en releases af met in- en externe stakeholders.

 

De Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als functioneel beheerder binnen een overheidsinstelling;
  • Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het aansturen van multidisciplinaire teams. Benoem dit duidelijk in het cv.

De Wensen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Bedrijfskunde of Informatica;
  • Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken. Benoem dit duidelijk in het cv door twee concrete voorbeelden te geven;
  • Aantoonbare kennis van BiSL én ITIL-processen;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als functioneel beheerder binnen een gemeentelijke instelling

Competenties

  • Je bent gedreven, resultaatgericht en denkt in kansen en oplossingen.
  • Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en het vermogen om te schakelen tussen verschillende niveaus binnen de organisatie.
  • Je bent in staat om collega’s positief te coachen, te ondersteunen en te overtuigen bij veranderingen.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagenMa – Di – Wo – Do – Vrij.

We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Planning

De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 1 juli 2024 tussen 15.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 25 juni 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.