<< Back

Product Owner

  • Company Kadaster
  • Location Apeldoorn
  • Job Type Freelance
  • Posted 06/05/2024

Begindatum:1 jul 2024

Einddatum: 31 December 2024

Uren per week: 32-36

Het Kadaster

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving Operatie, Dienstverlening en Registratie (ODR)

Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Binnen de directie Operatie, Dienstverlening en Registatie werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer, zowel thuis als op locatie.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld

Het team DPI beheer RZ is op zoek naar een ervaren productowner voor Kadaster Signing Service (KSS), Kadaster PDF Service (KPS), en SPA+.

KSS en KPS

  • KSS: Deze dienst verzorgt het ondertekenen van documenten voor zowel interne bewaarders als externe partijen zoals notarissen en deurwaarders.
  • KPS: Deze service valideert en converteert akten en past OCR toe voordat ze worden geregistreerd in het Kadaster Openbaar Register. Momenteel werken we aan een zoekmachine om de ge-OCR-de akten doorzoekbaar te maken op kenmerken en tekstfragmenten.

SPA+:

Het SPA+ team beheert en ontwikkelt vier belangrijke diensten in de akteverwerkingsketen: Scheepsregistratie, registratie Personen, registratie Adressen en Kennisgevingen. In 2024 ligt de focus onder andere op het project Vernieuwing van de Scheepsregistratie, een project met veel afhankelijkheden van andere diensten.

Naast de lopende activiteiten en de vernieuwingen, zal het KITA-programma (Kadaster IT Aanbestedingen) komend jaar een grote impact hebben. KITA heeft als doel de huidige IT-dienstverlening aan te passen naar een toekomstbestendige IT-omgeving. We staan aan de vooravond van een transitie van de huidige dienstverlener naar nieuwe leveranciers. Dit zal veel vragen van de teams en vraagt om een productowner die deze overgang voor zijn of haar diensten in goede banen leidt.

Opdrachtomschrijving

Wegens zwangerschapsverlof zoeken we een ervaren productowner die in een relatief korte, maar zeer dynamische periode, de leiding kan nemen over de diensten van KSS en SPA+. Je zult na een korte inwerkperiode in staat moeten zijn om prioriteiten te stellen en richting te geven volgens de gestelde prioriteiten.

Je krijgt te maken met veel verschillende stakeholders met uiteenlopende wensen en eisen. Het is belangrijk dat je duidelijk aangeeft welke zaken opgepakt kunnen worden en welke niet. Verwachtingsmanagement is een essentieel onderdeel van je rol.

Dit jaar heeft de transitie naar het nieuwe IT-landschap de hoogste prioriteit binnen heel Kadaster. Continuïteit en rechtszekerheid zijn hierbij voor ons de belangrijkste aandachtspunten.

Als productowner binnen het domein Rechtszekerheid werk je nauw samen met de productmanager, functioneel beheerders van jouw diensten en andere productowners.

Je krijgt de kans om een cruciale rol te spelen in een belangrijke IT-transitie binnen Kadaster. Het betreft een functie met veel verantwoordelijkheid. Je werkt samen met gemotiveerde en deskundige collega’s.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Office365
  • Jira
  • Fortes Change Cloud

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Werken in een Agile omgeving;
  • Beheer van de backlog van de producten;
  • Opstellen van user stories en refinen met het team;
  • Kritische houding richting kwaliteit en standaarden voor een beheersbaar eindproduct;
  • Afstemming met de verschillende stakeholders binnen de akteverwerkingsketen;
  • Afstemming met de gebruikersgroepen;
  • Prioritering en planning van werkzaamheden op basis van de gestelde doelen en de behoeften van stakeholders;
  • Zorgen voor een soepele overgang naar de nieuwe cloudomgeving voor jouw diensten;
  • Samenwerken met productmanager en andere collega’s die nodig zijn om de gestelde doelen te behalen.

Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2024 voor 32 tot 36 uur per week.

Eisen

  • Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 pagina’s A4 toe. Graag cv in PDF aanleveren. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 5 pagina’s bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.
  • Afgeronde (bachelor) hbo-opleiding of hoger.
  • Gecertificeerd Productowner (bijvoorbeeld PSPO). Kopie van certificaat toevoegen.
  • Ervaring met: o Jira; o Office365; o Opstellen van User Stories.
  • Minimaal 3 jaar ervaring als Productowner.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met agile werken.
  • Aantoonbaar ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.
  • De kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met migratietrajecten.
  • Kandidaat heeft bij voorkeur ervaring opgedaan in een organisatie die wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholderveld.
  • Kennis van en ervaring met Fortes change cloud is een pré.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:
  • Resultaatgericht;
  • Helicopterview;
  • Besluitvaardig en vasthoudend, kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;
  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;
  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
  • Klant- en kwaliteitsgericht;
  • Teamspeler;
  • Probleemoplossend vermogen en pro-actieve houding
  • Analytisch vermogen.

Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (40%)
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (30%)
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (30%)