<< Back

business analist (deadline 6-6)

  • Company Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
  • Location Den Haag
  • Job Type Freelance
  • Posted 06/03/2024

Startdatum 1 juli 2024

Einddatum 31 december 2024

Optie op verlenging Ja (3 keer 6 maanden)

Uren PW 36

Standplaats Den Haag (extra Utrecht, Zwolle, Roermond Assen)

Incidenteel verwachten we van de collega dat hij/zij naar andere vestigingen van RVO reist. Naast DH (een – twee dag(eb) per week) waarschijnlijk Utrecht of verder (incidenteel).

Opdrachtbeschrijving

Voor het programma Transparantie in Informatie zijn we op zoek naar een businessanalist die in staat is om de (wettelijke) kaders te vertalen naar eisen en impact voor de informatiehuishouding . De businessanalist toetst samen met business, Product Owner DMS, domeinarchitecten en informatiemanagers de informatiesystemen, in context van het werkproces, aan bestaande en nieuwe kaders voor de informatiehuishouding . Om vervolgens de geconstateerde tekortkomingen om te zetten in verbetervoorstellen voor de korte (quickwins) en langere termijn en requirements voor de betreffende informatiesystemen . Als informatieanalist voer je IV-gerelateerde analyses uit in relatie tot de werkprocessen en van toepassing zijnde wet- en regelgeving of beleid . Je brengt requirements voor de vereiste en gewenste informatievoorziening in kaart en denkt mee over haalbare oplossingen . De inzet is beoogd voor een jaar op basis van 36 uur per week. Werkzaamheden •B ewaken van de samenhang tussen de werkprocessen, wettelijke vereisten (o.a . Woo, Archiefwet en AVG), de informatiesystemen en de doelarchitectuur Document management. •H et analyseren van werkprocessen van afdelingen die aansluiten op het DMS van RVO en die actief openbaar te maken informatie verwerken . •H et adviseren van afdelingen over het verbeteren van hun werkprocessen ten behoeve van het werken in het DMS en ten behoeve van actieve openbaarmaking . •H et adviseren over de inrichting van informatiesystemen waarin de actief openbaar te maken informatie is opgeslagen . •V erzamelen, inventariseren en analyseren van requirements ter verbetering van de werkprocessen en informatiesystemen ten aanzien van documentmanagement, specifiek voor: od ossiervorming en duurzame toegankelijkheid van documenten; oh et aansluiten van afdelingen op het DMS; od e doorontwikkeling van het DMS; oa ctieve openbaarmaking van de verplichte informatiecategorieën; oh et aanleveren van informatie aan DIWoo en het e-Depot van het Nationaal Archief. •M eewerken aan het schrijven van business cases, adviesstukken en besluitvormende notities voor de stuurgroep, de I-raad en het DT. •H et uitvoeren van een fit-gap-analyse document management wet- en regelgeving, waarbij oe en onderzoek wordt uitgevoerd naar de mate waarin het systeemlandschap rondom het DMS en de zaaksystemen in hun huidige staat (ist) voldoet als ondersteuning voor het beoogde werkproces conform het wettelijk kader (AVG, BIO, AW, WOO en Awb) . oW ordt onderzocht hoe documentmanagement kan voldoen aan deze vereisten (soll) en welke implementaties (beleidsmatig, functioneel) en doorontwikkelingen daarin prioriteit hebben . •H et analyseren van het gebruik van e-mails en berichtenapps binnen RVO en de technische mogelijkheden om deze te archiveren . •H et doen van verbetervoorstellen voor het ondersteunen van de medewerkers van RVO bij het juist opslaan van e-mailberichten, daar waar mogelijk d . m .v. automatisering .

Achtergrond opdracht

De rijksoverheid heeft in april 2021 het actieplan Open op Orde gelanceerd, met als doel om de informatiehuishouding te verbeteren en transparanter te maken . Overheidsinformatie moet namelijk duurzaam toegankelijk, vindbaar, juist, volledig en betrouwbaar worden bewaard . Als informatieprofessional zie jij hier als geen ander het belang van in . De projecten waar je bij RVO aan werkt zijn bepalend voor de manier waarop de overheid haar informatiehuishouding organiseert. En daarmee de manier waarop de Rijksoverheid haar werk voor de samenleving doet, namelijk efficiënt, transparant en in verbinding met haar omgeving . Dit maakt het werken bij RVO betekenisvol, want het heeft impact. Naar aanleiding van het rapport Ongekend Onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag heeft het kabinet besloten tot een meerjarig (2021 – 2026) verbetertraject voor de informatiehuishouding Rijksoverheid . Het generiek actieplan Open op Orde is op 1 april aangeboden aan de Ministerraad en daarna aan de Tweede Kamer. Dit generieke actieplan kent vier actielijnen : 1 . Professionals (De informatieprofessional en de medewerker) . 2. Volume en de aard van informatie (inclusief de toezeggingen e-mail, web, berichtenapps archivering, digitale toegankelijkheid websites en domeinen, aansluiting PLOOI, en de informatieverstrekking aan Tweede Kamer (toezegging vanaf 1 juli)) . 3. Informatiesystemen (De duurzame toegankelijkheid (inclusief kwaliteit en gebruik) van informatie die wordt beheerd binnen de huidige Isystemen) . 4. Bestuur en naleving (inclusief overzicht en inzicht op input, output en outcome) . De verbetering van de informatiehuishouding is een van de onderdelen van de grotere veranderopgave voor de Rijksoverheid naar meer openheid en transparantie. In deze opdracht ligt de nadruk op actielijn 3. Informatiesystemen .

Eisen

  • Opleiding bedrijfskunde, bedrijfskundige Informatica, ICT of andere relevante IV-opleiding op H BO+ – WO niveau;
  • Ervaring als analist mbt bedrijfsprocessen (bpmn), informatiestromen en het opstellen van analyses (o.a . Informatie-, probleem- en impact-), verandervoorstellen, userstories, functioneel ontwerp;
  • Requirements analyse;
  • Ervaring in het IV-werkveld als analist of aanverwante functie (5 jaar);
  • Werken bij de overheid of grote publieke dienstverlener (3 jaar);
  • Aantoonbare ervaring als analist mbt bedrijfsprocessen, informatiestromen en het opstellen van probleemanalyses, verandervoorstellen, requirementanalyes, fit-gap-analyses (3 jaar).

Wensen

  • Kennis van implementatie van zaakgericht werken en documentmanagement in processen en systemen;
  • Ervaring met het opstellen van requirements en adviesrapporten;
  • Ervaring met het beschrijven en verbeteren van werkprocessen;
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Woo, BIO, Archiefwet en AVG;
  • Kennis van de centrale thema’s binnen het programma Open op Orde, zoals documentmanagement, recordmanagement, duurzame toegankelijkheid van informatie, e-mailarchivering, archivering berichtenapps en actieve openbaarmaking;
  • Kennis en ervaring met Lean, SAFe en Agile werken en deze ook kunnen overbrengen op anderen (coachende rol) Kennis met en ervaring met de tool Enterprise Architect;
  • Bekendheid met analyse, ontwerp en implementatie van het beoordelen, beslissen en effectueren proces van de (EU)-gerelateerde wet- en regelgeving in systemen.

Competenties

  • Je weet snel de kern in complexe materie boven tafel te krijgen;
  • Je bent resultaatgericht en levert concrete producten op;
  • Je laat zien dat je de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren;
  • Je kan je goed uitdrukken en bent sociaal vaardig;
  • Je bent gewend om projectmatig te werken en met deadlines om te gaan.