<< Back

service manager (deadline 2-6)

  • Company Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  • Location Den Haag
  • Job Type Freelance
  • Posted 05/27/2024

Functietitel

Senior IT-Service Manager

Aantal uur

32u p.w

Startdatum

10 juni 2024

Einddatum

9 december 2024

Standplaats

Den Haag

Opdrachtomschrijving

Opdrachtomschrijving De CCMO is een groeiende organisatie met een ambitieus strategisch businessplan wat resulteert in een strategische IV/IT behoefte. Bovenal moeten medewerkers en stakeholders van de CCMO worden ondersteund bij de uitvoering van de medisch-ethische toetsing door gebruiksvriendelijke IT systemen en een duurzame informatievoorziening. In samenwerking met VWS-OBP heeft de CCMO een IV vernieuwingsprogramma opgezet om haar primair procesapplicaties te vernieuwen en zo haar strategische doelen te realiseren. De CCMO gaat een nieuwe fase in voor wat betreft de IT ontwikkeling. Waar de afgelopen jaren gekenmerkt werden door een ’trial-and-error’ benadering, vooral ingegeven door de grote druk die stond op het ontwikkelen van een systeem wat aansluit bij het Europese Clinical Trial Information System (CTIS), moet nu een stabielere situatie worden gecreëerd. Het beheer van het Nationale Collaboration Platform (NCP) moet vorm krijgen, als ook de doorontwikkeling van die applicatie, het opzetten van de Research Portal (RP) en het Landelijk Trial Register (LTR). De groei en ambitie van het CCMO stelt hogere eisen aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van het beheer en de doorontwikkeling van haar kernsystemen én de integratie van deze systemen met diverse nationale en Europese partners. Een structureel hoger IV/IT volwassenheid niveau is noodzakelijk om onze ambities succesvol te realiseren en daarna langjarig vast te houden. Vandaar zal de IV/IT functie van de CCMO een transformatie moeten ondergaan om mee te bewegen met de ingezette ontwikkeling van de organisatie en de uitbesteding van de primair proces applicaties. De uitbesteding van de doorontwikkeling en (applicatie)beheer van het NCP, Research Portal en LTR vragen namelijk om een daadkrachtige IV/IT regie – het samenbrengen en afstemmen van vraag en aanbod management en de aansturing van leveranciers – op de geleverde IT diensten. Zonder een professioneel en goed uitgerust IV regieteam wordt de doorontwikkeling en beheer van het primaire proces IT ecosysteem geen succes. De CCMO is op zoek naar een senior IT-servicemanager die in staat is om in beperkte tijd samen met de CCMO een IT servicemanagement organisatie in een DevOps context op te zetten en de CCMO voor te bereiden voor een succesvolle uitbesteding van haar primair proces applicaties volgens het principe: voordoen, samen doen, zelf doen. We hebben op dit moment voor ogen dat de IT-servicemanager in samenwerking met het IV- kernteam de volgende activiteiten uitvoert:

  • Servicemanagement analyse en versterken van bestaande situatie
  • Het uitvoeren van een analyse van de bestaande situatie om te achterhalen wat acute verbeterpunten zijn en welke acties nodig zijn om service management structureel te verbeteren.
  • Acute verbeterpunten direct om zetten in concrete acties en maatregelen, om steeds met een cyclus van 2-3 weken te realiseren.
  • Structurele verbeteringen met grotere impact op processen en organisatie worden op genomen in een servicemanagement ontwerp en meerjarig verbeterplan.
  • Analyse doelen en vraagstelling vernieuwing kernsysteem en toekomstige situatie
  • 2-4 jaar vooruit kijken om te bepalen welke doelen het CCMO heeft en welke eisen dat stelt aan het IT organisatiemodel.
  • Samen met de programma manager vernieuwing kernsysteem bepalen wat de veranderdoelen zijn en welke impact dit heeft op de IT-dienstverlening.
  • In overleg met CCMO stakeholders (Business & IT) behoefte ophalen aan IT-dienstverlening en bepalen wat de best passende servicelevels zijn.
  • Het gewenste IT organisatiemodel en servicelevels verder uitwerken in een servicemanagement ontwerp en meerjarig verbeterplan.
  • Sourcing strategie en IT organisatie model
  • Met als uitgangpunt de servicemanagement eisen en doelen de sourcings alternatieven in kaart brengen.
  • Op basis van de bovenstaande eerste analyse een eerste marktoriëntatie uitvoeren.
  • Een sourcing strategie en bijpassende IT organisatie model uitwerken.
  • Inrichten en overdragen Servicemanagement organisatie
  • Realisatie eerste fase servicemanagement ontwerp en meerjarig verbeterplan.
  • Inrichting en borging van de (basis) ITIL processen en tools in de DevOps context.
  • Samen met de IV-kwartiermaker werven en inwerken van vaste medewerkers voor servicemanagement.

Kennis, ervaring, competenties en vaardighedenAchtergrond opdracht

Opdrachtgever De Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) is een commissie ingesteld op basis van de Wet Medisch- wetenschappelijk Onderzoek met mensen (WMO). De CCMO valt onder het Ministerie VWS. Naast de WMO voert de CCMO de Embryowet uit. De CCMO waarborgt de bescherming van onderzoekdeelnemers betrokken bij medisch- wetenschappelijk onderzoek, middels toetsing aan de daarvoor gestelde wettelijke bepalingen en met inachtneming van het belang van de voortgang van de medische wetenschap. De CCMO zelf beoordeelt medisch-wetenschappelijk onderzoek bijvoorbeeld op het gebied van somatische celtherapie en gentherapie. Zij fungeert ook als Bevoegde Instantie voor geneesmiddelenonderzoek, als toezichthouder van de erkende medisch-ethische toetsingscommissies (METC’s) en zij treedt op als beroepsinstantie. De CCMO wordt ondersteund door een secretariaat van ongeveer 60 medewerkers en bestaat uit een drietal teams: het Team Juridische Zaken en Toezicht, het Landelijk Bureau en het Team Bedrijfsvoering. Je wordt tijdelijk gepositioneerd onder Bedrijfsvoering in het IV-regieteam.

Eisen

Kandidaat beschikt over aantoonbaar WO werk- en denkniveau

Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van Servicemanagement

Kandidaat heeft aantoonbare ervaring op het gebied van Agile transformatie in het bijzonder met IT service management in een DevOps context

Wensen

Mate waarin de kandidaat beschikt over ITILv4 en/of Agile certificering.

Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met functionele aansturing op operationeel niveau als aansturing van partners op tactisch en strategisch niveau vanuit een regie rol in een DevOps context.

Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).

Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.