<< Back

Consultant Service Management (deadline 30-4)

  • Company Alliander
  • Location Arnhem
  • Job Type Freelance
  • Posted 04/28/2024

Aantal uur

36u p.w

Startdatum

13 mei 2024

Einddatum

31 december 2024

Standplaats

Arnhem

Consultant Service Management

Alliander

Alliander, en zeker OT Hub, begeeft zich in het hart van de energietransitie. Onze gas- en elektranetten zijn het fundament waar Nederland op bouwt. Met elkaar zorgen we voor het duurzame toekomstige energiesysteem. Om dit te realiseren bouwen we slimme, datagerichte oplossingen die nodig zijn om onze netten zo optimaal mogelijk te benutten. Als ervaren Consultant Service Management heb je de mogelijkheid om een bijzondere bijdrage te leveren aan de energietransitie door mee te bouwen aan het digitale fundament daaronder en het beheer hiervan verder te professionaliseren. Natuurlijk doe je dit samen met een team van enthousiaste, ervaren collega’s met wie je dagelijks samenwerkt. Samen bouw je aan een nieuwe, nog betere dienstverlening. Samen pionier je om het verschil in de energietransitie te maken.

Afdeling OT Hub

OT Hub bestrijkt als afdeling een breed intern- en extern speelveld. Het is de plek waar operationele techniek (OT) en informatietechnologie (IT) samenkomen. Wij ontwikkelen, implementeren, vervangen en benutten apparatuur dat ons in staat stelt om de belasting van deze netten automatisch te meten en digitaal beschikbaar te maken. Deze data wordt vervolgens gedistribueerd naar andere Alliander-organisatieonderdelen, en naar derde partijen. Waarom doen we dit? Omdat deze inzichten ons helpen om de netten beter te kunnen benutten. Ook stelt het ons in staat om te sturen op afstand. Hiermee bouwen en beheren we het digitale fundament voor het energiesysteem van de toekomst. In deze dynamische, uitdagende context heb je de kans om je eigen rol op een passende, unieke wijze in te kleuren en op verschillende niveaus een bijdrage te leveren aan de transitie die dit vraagt.

Inhoud van de functie

Als Consultant Service Management heb je een veelzijdige rol en ben je het schaap met de vijf poten. Je bouwt mee aan het neerzetten van een volwassen beheer-organisatie, waarbij het team groeiende is. Van jou wordt gevraagd om een bijdrage te leveren aan de inrichting de diverse beheerprocessen en aan het besturen ervan. Daarnaast is het van belang om pro-actief en vernieuwend te kijken naar het nog verder verbeteren van de dienstverlening. 

Het signaleren van kansen en knelpunten is hier onlosmakelijk mee verbonden. Een diversiteit aan ketens, inclusief onderliggende processen en systemen, vraagt om het vermogen te analyseren en initiëren. Hierbij acteer je op verschillende gebieden en in verschillende omgevingen: in je eigen team (Team OKM – Operationele Ketenmonitoring), maar ook binnen de verschillende waardeketens die actief zijn in de OT Hub. Je fungeert als sparringpartner voor de Service Delivery Managers en de Product Owners die betrokken zijn bij de operationele- en beheerteams. Als sparringspartner lever je expertise op het gebied van het opstellen en besturen van KPI’s (Key Performance Indicators), beleidsmatige en procesmatige zaken en de systemen die van toepassing zijn op het desbetreffende aandachtsgebied. En is het nodig om meer te doen dan dat? Dan gaan we ervoor! 

Talenten

De consultant Service Management die we zoeken is iemand die de regie weet te pakken in een dynamische en kennisgedreven omgeving. Hiervoor is iemand nodig die een stevige persoonlijkheid weet te combineren met een hoge mate van klantgerichtheid. Verder is het van belang om gericht te zijn op samenwerking, op het met elkaar behalen van gezamenlijke doelstellingen. Daar hoort een positieve en probleemoplossende instelling bij. Andere benodigde talenten zijn:

– Analytisch en conceptueel denken

– Flexibiliteit en aanpassingsvermogen om datgene te doen wat nodig is om het team en haar dienstverlening verder te brengen, bijvoorbeeld door in te stappen op de verantwoordelijkheden van Service Delivery zolang de bijbehorende vacature nog niet voldoende ingevuld is.

– Zelforganisatie

– Ervaring met verandermanagement en transities

– Nieuwsgierig

– Verantwoordelijkheidsgevoel

Werkzaamheden

– Je initieert verbeterpunten uit het team en stuurt, samen met hen, op de implementatie, voortgang en kwaliteit van dienstverlening

– Je werkt hierbij nauw samen met het eigen team en zoekt pro-actief de samenwerking met andere teams en ketenpartners op om de verschillende belangen en processen op elkaar af te stemmen en zo gezamenlijk resultaat te bereiken

– Vanuit ketenregie bewaak je de kwaliteit van onze dienstverlening, stuur je bij waar nodig en rapporteer je richting management over de performance, genomen of benodigde maatregelen

– Met behulp van o.a. Problem Management (ITIL) verricht je analyses op specifieke, bredere problemen en zorg je ervoor dat deze verder worden onderzocht. Ook stel je passende oplossingen voor

– Bij impactvolle verstoringen fungeer je als coördinator en aanspreekpunt voor de (interne) klant. Dit uiteraard in nauwe samenwerking met de Servicedesk en eventuele andere disciplines

– Vanuit jouw kennis en expertise draag je actief bij aan het verbeteren van het service delivery proces

Functievereisten

– Een afgeronde HBO- of WO-opleiding

– Minimaal 8 jaar werkervaring in een vergelijkbare functie waarin klantgerichtheid in een vergelijkbare (complexere) omgeving essentieel is

– Aantoonbare ervaring met verandermanagement, stakeholdermanagement en transities

– Affiniteit met een elektrotechnische werkomgeving is een sterke pre bijvoorbeeld bij een netbeheerder of een grotere organisatie in het energiedomein

– Goede beheersing van de Nederlandse (C1) en Engelse taal

– ITIL 4 certificering of een vergelijkbare cerfiticering waar Service management centraal staat is een must