<< Back

Implementatiemanager Verbeteren Reisdocumentenstelsel (deadline 22-2)

  • Company Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • Location Den Haag
  • Job Type Freelance
  • Posted 02/18/2024

Implementatiemanager Verbeteren Reisdocumentenstelsel – ministerie van Binnenlandse Zaken

Uren: 32u p.w

Startdatum: 01-03-2024

Standplaats: Den Haag

Opdrachtomschrijving

Opdrachtomschrijving Er gebeurt heel wat in identiteitsland. Mensen reizen steeds meer. Er is veel aandacht voor veiligheid en terrorisme. Er gaat en kan steeds meer online en mobiel. ID-fraude neemt toe. En identiteit is hot. Daarnaast zijn er een hoop innovaties zoals biometrie, open source en digitale identiteit. Er staat dus heel wat te gebeuren. En de veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. Deze vraagstukken rondom identiteit doen een groot verzoek op ons aanpassingsvermogen als organisatie in een steeds sneller veranderende omgeving. Als Implementatiemanager bewaar je het overzicht in IT-trajecten tijdens de implementatiefase en zorg je ervoor dat iedereen in de keten weet wat er moet gebeuren en wanneer dat moet. Daartoe kun je zowel op verschillende niveaus (bestuurlijk, uitvoering), als met verschillende expertises (bijv. technisch, baliemedewerker) communiceren. Je bent zelfstandig, maar je houdt anderen wel betrokken. Ook zorg je ervoor dat obstakels tijdens de implementatie zo goed mogelijk worden opgelost. Als organisatie zijn wij onderdeel van het ecosysteem rondom identiteitsgegevens. Momenteel is onze dienstverlening voornamelijk op overige rijks onderdelen gericht. Maar met de ontwikkeling van elektronische identiteit en andere innovaties zullen we in de toekomst ook dienstverlening direct aan de burger gaan verlenen. Dit vraagt om een heel andere en voor ons nieuwe klantgerichte (b2c/customer experience) aanpak. Daar weet jij met jouw ervaring wel raad mee. Je bent gedreven, gaat voor het resultaat en weet je omgeving makkelijk mee te nemen. Je bent je steeds bewust van maatschappelijke ontwikkelingen in het identiteitsdomein. Je bent gewend om verantwoordelijkheid te nemen voor de tijdige levering van resultaten op basis van de heldere afspraken die je bent overeengekomen. Door jouw ervaring met implementatiemanagement weet je wat het is om met tegenslagen om te gaan. Jouw functie valt onder de directie Innovatie en Ontwikkeling, welke is ontstaan om voldoende focus te hebben om de snel veranderende omgeving bij te blijven. Dit vraagt een nieuwe manier van samenwerken. Voor jou de unieke kans om dit samen met jouw collega’s verder vorm te geven.

Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden

  • Analyseringsvermogen
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Helder en krachtig communiceren
  • Netwerken en organisatiesensitiviteit

Achtergrond opdracht

Opdrachtgever De kernwaarden van de democratie: het ministerie van BZK zorgt ervoor dat die gewaarborgd zijn. BZK staat voor een goed en slagvaardig openbaar bestuur en een overheid waar burgers op kunnen vertrouwen. Het ministerie draagt eraan bij dat burgers kunnen wonen in betaalbare, veilige en energiezuinige woningen in een buurt waar iedereen meedoet en het prettig leven is. Daarnaast werkt BZK aan een kleinere en efficiëntere overheid, zodat die met een minimum aan middelen het maximale voor burgers en bedrijven kan bereiken. ‘Samen leven en wonen, in een democratische rechtsstaat, met een slagvaardig bestuur. BZK, duidelijk voor mensen.’

Afdeling De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is dé uitvoeringsorganisatie op het gebied van persoonsgegevens en reisdocumenten voor het Koninkrijk der Nederlanden. We werken aan een goed en veilig beheer en gebruik van de Basisregistratie Personen, het Burgerservicenummer en aan het terugdringen van adres- en identiteitsfraude. Ook zijn we verantwoordelijk voor het stelsel van de Nederlandse reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten). We doen dit werk niet alleen voor gemeenten en andere betrokken overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, het UWV, de pensioenfondsen en de SVB maar ook en vooral voor de burger. Ook in het Caribische deel van het Koninkrijk bouwen we samen aan een betrouwbare persoonsinformatievoorziening.

Programma VRS: De komende jaren werken we aan een toekomstbestendig stelsel van paspoorten en identiteitskaarten. In het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) wordt het stelsel geleidelijk aangepakt. Het doel: de kwaliteit, fraudebestendigheid en betrouwbaarheid van het stelsel naar een hoger niveau tillen. Het Nederlandse reisdocument staat bekend als zeer betrouwbaar. Dat houden we graag zo. Maar het huidige reisdocumentenlandschap voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Gegevens worden niet centraal opgeslagen waardoor informatie-uitwisseling nog deels handmatig gebeurt. Ook niet alle processen zijn al geautomatiseerd. Dat is inefficiënt en foutgevoelig. Met het programma VRS maken we het stelsel klaar voor de toekomst.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over WO werk- en denkniveau
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als implementatiemanager binnen IT projecten in een complexe en klantgerichte organisatie

Wensen

  • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van: Agile ontwikkeling van informatiesystemen (o.a. Scrum, Kanban…etc.)
  • Prince2
  • ITIL
  • BISL (aantoonbaar via cv)
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft als implementatiemanager binnen IT projecten in een complexe en klantgerichte organisatie.
  • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.