<< Back

programmamanager (deadline 19-2)

  • Company stichting ICTU
  • Location Den Haag
  • Job Type Freelance
  • Posted 02/17/2024

Programmamanager – ICTU

Start: 22-02-2024

Uren: 24-32u p.w

Standplaats: Den Haag

Opdrachtomschrijving

Opdrachtomschrijving Het ministerie van JenV vraagt ondersteuning bij het programmamanagement van het lopende Programma Modernisering Identiteitsvaststelling (PMID), waarvan de plv directeur van de directie Strafrechtketen, de opdrachtgever is. Het doel van het programma is het verhogen van de kwaliteit van het vaststellen, registreren en verifiëren van de identiteit van verdachten en veroordeelden in de strafrechtketen en de uitvoeringspraktijk in lijn brengen met de wettelijke kaders. Het is in de strafrechtketen essentieel dat we weten met wie we te maken hebben. Zo kunnen we zien of een persoon al eerder in aanraking is geweest met justitie of niet. Soms is de controle van een identiteitsbewijs voldoende, maar vaak is daar ook een vingerafdruk of gelaatsfoto voor nodig. Veel in dit proces gaat goed, veel kan ook beter in de keten. Het ICT-landschap dat we daarvoor gebruiken is deels nieuw en deels verouderd en aan vervanging toe. De Strafrechtketendatabank (SKDB) is als centrale voorziening voor het registreren en beheren van identificerende administratieve persoonsgegevens, foto’s en verwijsgegevens van een verdachte of veroordeelde een systeem dat aan vervanging toe is. Met deze insteek is eind 2021 gestart na te denken over deze vernieuwing en de noodzakelijke innovatie in het totale ketenproces en de inrichting bij ketenpartners daarvan. In de zomer van 2023 is een programmaplan opgeleverd. In het kader van het programma zijn een achttal deelprojecten benoemd, die moeten bijdragen aan het hoofddoel van het programma. De looptijd van het programma is in principe tot eind 2026. De opdracht voor het programma is drieledig:

  • Innoveer gezamenlijk met de ketenpartijen conform de vigerende wetgeving het ketenproces identiteitsvaststelling en de daarvoor benodigde informatievoorziening voor de strafrechtketen;
  • Innoveer de ICT systemen ondersteunend aan identiteitsvaststelling (met name Vmod, BVID en SKDB);
  • Verleen ondersteuning aan ketenpartijen bij hun aansluiting op het vernieuwde ketenproces en de ICT systemen identiteitsvaststelling.

De kaders voor de taken van de programmamanager worden gevormd door het onder leiding van de programmamanager te herijken plan van aanpak. Zodra het herijkte plan van aanpak is vastgesteld, wordt dit onderdeel van deze programmaovereenkomst via een daartoe opgesteld addendum. De taken van de programmamanager zijn de volgende:

  • Oplevering van een herijkt plan van aanpak per 15 april 2024, op basis van het begin 2024 op te leveren CIO-oordeel met bijzondere aandacht voor de governance, het stakeholdermanagement (met name op bestuurlijk en hoger managementniveau), de bewaking van de business case, de communicatie en het risicomanagement.
  • De hygiëne van het programma op orde brengen, door de nadere inrichting (inclusief bemensing) van het programmabureau, waarin administratie, contractmanagement, financiën, planning en control, quality and assurance management en het risicomanagement is georganiseerd.
  • Als onderdeel van het stakeholdermanagement de verbinding leggen met de taakorganisaties.
  • Rekening houden met de veranderkundige aspecten die de projecten met zich meebrengen voor de betrokken organisaties en medewerkers én deze meenemen in het contact met de betreffende lijnorganisaties.

Gewenste profiel Het profiel van de programmamanager is als volgt:

  • De programmanager staat stevig in zijn schoenen en heeft een brede kennis van en ervaring met programmamanagement in een vergelijkbare omgeving als het departement van JenV.
  • De programmamanager is zich bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen die deze omgevingen met zich meebrengen. De programmamanager onderkent tijdig de belangen van alle partijen en de afbreukrisico’s voor betrokkenen.
  • De programmamanager beschikt over minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in het managen van complexe programma’s en/of het gelijktijdige aansturen c.q. managen van projecten/programma met een nadrukkelijke identiteitsvaststellings- en privacy-component.
  • De programmamanager beschikt over de gebruikelijke programmamanagementvaardigheden en heeft aantoonbare ervaring in het opstellen van programma- en projectplannen en verantwoordingsrapportages met in begrip van de financiële verantwoording. De programmamanager beschikt hiertoe bij voorkeur over gecertificeerde programmamanagementvaardigheden.
  • De programmamanager weet te komen tot een hecht programma

Achtergrond opdracht

  • ICTU is op 11 april 2001 opgericht door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. ICTU is een instelling van en voor overheden. Het werkveld van ICTU is de digitale overheid. Deze zorgt voor het verbeteren van zowel de werkprocessen bij overheden als de dienstverlening aan de maatschappij en de Interactie met burgers. ICTU werkt in opdracht van overheden aan vraagstukken met een overheidsbreed karakter die vaak een ICT-component hebben. Dit gebeurt vaak in projecten, maar ook in adviesopdrachten. Het doel van ICTU is om overheden te ondersteunen hun doelstellingen optimaal te realiseren, door samenwerking tussen overheden te stimuleren en te faciliteren. Daarbij verbindt ICTU beleidsontwikkeling met uitvoering. ICTU wil zich onderscheiden door het realiseren van concrete oplossingen die werken voor overheden en die bijdragen aan dienstverlening aan burgers en bedrijven. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft ondersteuning gevraagd voor het programma Modernisering Identiteitsvaststelling.

Eisen

  • Meer dan 10 jaar aantoonbare ervaring als programmamanager bij de overheid;
  • Meer dan 10 jaar kennis en ervaring met IV-ICT gerelateerde onderwerpen;
  • Kennis van de gangbare methoden van project- en programmamanagement.

Wensen

  • Ervaring met vraagstukken rond identiteitsvaststelling
  • Ervaring in het werken met en voor uitvoeringsorganisaties bij voorkeur in het Justitiedomein
  • Ervaring met het samenwerken op hoger management- en bestuurlijk niveau

Competenties

  • Kennis en ervaring met IV-ICT gerelateerde vraagstukken
  • Beschikt over politiek-bestuurlijk inlevingsvermogen
  • Verbinder in diversiteit van organisaties en daaraan gekoppelde belangen
  • Beschikt over strategisch en analytisch denkvermogen
  • Beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden