<< Back

procesmanager (deadline 8-1)

  • Company gemeente Utrecht
  • Location Utrecht
  • Job Type Freelance
  • Posted 01/01/2024

Procesmanager Capaciteitsmanagement & Beschikbaarheidsmanagement

Start Inhuur z.s.m. in ieder geval zodra wij een geldige VOG hebben

Eind Inhuur 31 december 2024, met optie voor verlenging

Aantal uren per week Minimaal 32 – maximaal 36 uur (ingroei naar dit aantal uren is bespreekbaar)

Gespreksdatum matchingsgesprek 11-1-2024 tussen 09.00 – 11.00 uur

Dit is de opdracht

Als Procesmanager Capaciteitsmanagement & Beschikbaarheidsmanagement ben je verantwoordelijk voor het actueel houden en verbeteren van de processen Capaciteitsmanagement en Beschikbaarheidsmanagement. Je bewaakt de kwaliteit van de processen, voert de regie over de uitvoering en verbetering van die processen. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en onderhouden van het capaciteitsplan en het beschikbaarheidsplan.

  • Stelt de functionele richtlijnen op;
  • Definieert (mede) de uitgangspunten, randvoorwaarden, eisen en wensen;
  • Schrijft de plannen;
  • Implementeert, beheert, evalueert de plannen en stelt deze in overleg bij in geval van veranderende omstandigheden;
  • Rapporteert op basis van de plannen;
  • Continueert en verbetert de huidige geïmplementeerde processtappen en activiteiten.

Vanuit de plannen geef je inzicht door middel van ken- en stuurgetallen. Je zorgt hierbij voor actuele en gecontroleerde informatie voor besturing en managementrapportages. Je levert een actueel dashboard van evidente gegevens en adviseert over productie- en performanceniveaus en potentiële risico’s. Je onderzoekt en analyseert trends en ontwikkelingen en adviseert over de invloed ervan op het beleid en de uitvoering. Je ontwikkelt werkprocessen en geeft functioneel leiding aan de uitvoering ervan. Je signaleert en onderzoekt problemen in operationele uitvoering en bent belast met het tijdig inschatten van risico’s. Alle bovenstaande werkzaamheden voer je ook uit met betrekking tot de capaciteit (en performance) van diensten die over de uitbestede IT infrastructuur lopen bij (cloud) leveranciers. Wij leveren onze dienstverlening 24*7 en plannen groot onderhoud meestal in het weekend. Zo hebben gebruikers er het minste last van. Daardoor hebben we je inzet soms ook in het weekend nodig.

Dit vragen we van je

In je aanpak toon je eigen initiatief, werk je zelfstandig, ben je vasthoudend en tactisch. Ook ben je analytisch vaardig en oplossing gericht. Je bent communicatief vaardig in de Nederlandse taal (in woord, op schrift). Je bevindingen kun jij vertalen en verwoorden in adviezen en rapportages.

  • HBO opleiding afgerond; HBO+/WO werk-en denkniveau
  • Je hebt meerdere jaren aantoonbare ervaring met capaciteit, performance en beschikbaarheid.
  • Je bent cijfermatig, analytisch en statistisch onderlegd.
  • Je bent in staat workloads begrijpelijk in kaart te brengen zodat nut en noodzaak van uitbreiding/upgrading/aanschaf/herinzet/afstoten van resources inzichtelijk wordt.
  • Je bent kwaliteits- en kostenbewust.
  • Je hebt kennis van functionaliteit, werking en toepassing van ICT infrastructuur.
  • Je hebt technische detailkennis zowel van de fysieke als de virtuele componenten, en van werken onder architectuur.
  • Je vervult vanuit de Incidentmanagement en Calamiteitenmanagement processen op een vaste dag en als vervanger de rol van calamiteiten manager.
  • In geval van afwezigheid van collega procesmanagers ben je in staat als tijdelijke vervanger op te treden, met name voor de processen Incidentmanagement en Changemanagement.
  • Je participeert in het borgen en verbeteren van het Calamiteitenmanagement proces en daarnaast draag je bij aan het actueel houden van bijbehorende procesdocumentatie.

Daarnaast beschikt de kandidaat bij voorkeur over:

  • Ervaring met complexere data verwerking en rapportage (Excel) is een pre.
  • Ervaring met Azure Kusto Query Language (KQL) (pre), SQL, Databases.
  • Ervaring met Azure services t.b.v. monitoring en rapportage.
  • Ervaring met Agile werken (in Azure Devops is een pre)
  • Ervaring met werken binnen een overheidsorganisatie in het algemeen en een grote gemeente in het bijzonder is een pre.
  • Ervaring met SCOM monitoring

Dit is wat wij doen

DomstadIT ontwikkelt, levert, installeert en beheert alles wat nodig is voor de automatisering, de digitalisering en het digitaal werken van de gemeentelijke organisatie. We zorgen voor een stabiele en optimaal beschikbare ICT infrastructuur. We werken aan kantoorautomatisering, telefonie, organiseren hosting, dataopslag en virtualisatie. We voeren selfservice in en we automatiseren en standaardiseren waar mogelijk beheertaken. Bij dit alles zoeken we naar vernieuwende en besparende werkwijzen en producten. Zo dragen wij ons steentje bij aan een goede bedrijfsvoering.

Hier zijn we trots op

Wij willen voorop lopen in innovatie. De voorzieningen Hosting, Connectiviteit, Cloud en Werkplekken zullen snel grote sprongen maken op gebied van cloud computing, waaronder de introductie van Docker Containers, Netwerkvirtualisatie en cloud desktop.

Wij zijn klantgericht en gemotiveerd om de beste IT te leveren aan onze organisatie en daarmee aan onze stad. Wij gaan respectvol met elkaar om en staan samen voor de diensten die wij als team leveren.

Onze plek in de organisatie

DomstadIT is één van de ‘interne bedrijven’ die de andere organisatieonderdelen adviseren en ondersteunen bij de uitvoering van hun bedrijfsvoering. Om goede resultaten te halen, bij te blijven en te vernieuwen, werken we nauw en veel samen met de organisatieonderdelen en met marktpartijen. DomstadIT bestaat uit voorzieningen en expertise teams. Je komt te werken bij DomstadIT bij het expertise team IT4IT. IT4IT zorgt voor de uitvoering van de technische support van de dienstverlening in de volle breedte. IT4IT is naast het leveren van monitoring ook verantwoordelijk voor de procesondersteuning op basis van ITIL. Dit doen we door het beschikbaar stellen van een service management tool en het leveren van ondersteuning door proces managers. We lossen samen met onze leveranciers verstoringen op, we voorkomen verstoringen door pro-actieve monitoring. We werken procesmatig (ITIL, Agile). Samen met de collega’s van DomstadIT zorgen we voor de levering van de afgesproken functionaliteit en kwaliteit aan de klant/eindgebruiker.

Het verstrekken van 2 relevante en actuele referenties is vereist!