<< Back

projectmedewerker portfoliomanagement (deadline 25-10)

  • Company Ministerie van Justitie & Veiligheid
  • Location Den Haag & Hybride
  • Job Type Loondienst
  • Posted 10/10/2023

Functie: Projectmedewerker Portfoliomanagement

Locatie: Den Haag (hybride)

Startdatum: 13-11-2023

Einddatum: 13-06-2024

Aantal uur per week: 36

Optie op verlenging: Nee

Opdrachtomschrijving:

Het Digitaal Grondvlak is een virtueel gemeenschappelijk vlak waarop afnemers en aanbieders van digitale diensten bij elkaar komen. Om onze dienstverlening zo mensgericht mogelijk te kunnen bieden aan de samenleving (voorkant), is aan de achterkant een stevige, toekomstvaste, flexibele digitale infrastructuur nodig.

Het Digitaal grondvlak biedt die plek met toegang tot functionaliteiten, kennis en informatie over individuele oplossingen en inspiratie voor uitdagingen waar nog geen oplossing voor is. Hierop vinden besturingsprocessen (bijv. portfoliomanagement) en dienstverlening plaats en zijn technische componenten beschikbaar. Het thema Digitaal Grondvlak moet deze elementen verder professionaliseren. Het thema is in de basis een veranderopgave: hoe gaan we als JenV de wensen en verwachtingen uit de samenleving en uit de politiek in lijn brengen met de technology push uit de markt en de strikte wet- en regelgeving voor o.a. privacy en beveiliging? Dat is een uitdaging voor onze afnemers en leveranciers. Een uitdaging die op het Digitaal Grondvlak moet worden opgepakt. Voor het thema vragen we een projectmedewerker die het huidige portfoliomanagement op de gemeenschappelijke diensten gaat verbeteren. Met name de voorkant is hier van belang.

Vragen die hier moeten worden opgelost zijn bijv. “Hoe zorgen we dat nieuwe EU-verordeningen tijdig geborgd worden, opdat bijv. de gemeenschappelijke diensten tijdig worden aangepast” en “Hoe kunnen we tijd inspelen in relatie tot nieuwe technologie (bijv. AI) en de impact op de gemeenschappelijke diensten”.

Wat ga je doen?

  • Je onderzoekt het bestaande portfoliomanagementproces
  • Je gaat met medewerkers van andere JenV-onderdelen in gesprek om hun functionele behoefte m.b.t. genoemde vraagstukken en portfoliomanagement te inventariseren
  • Je vertaalt dit in een fit-gap analyse, waarmee je vervolgens een plan van aanpak maakt om het portfoliomanagement te professionaliseren. Je voert dit plan ook uit
  • Je werkt zowel samen met het team Digitale Grondvlak, als ook zelfstandig aan je opdracht
  • Je draagt de lijnwerkzaamheden daarna over aan een medewerker van genoemde afdeling RPP

Achtergrond opdracht:

JenV heeft de i-Strategie 2022-2027 opgesteld. Deze i-Strategie gaat in op uitdagingen voor de komende periode en wat nodig is om deze het hoofd te bieden en beschrijft hoe JenV zich een plek middenin de digitale samenleving kan verwerven. De i-Strategie is opgezet als een overzicht over de JenV-brede, duurzame IV- portefeuille voor de komende periode.

De i-Strategie is van heel JenV in het algemeen en de specialisten in het i-domein in het bijzonder. Zij zijn niet alleen de afnemers van dit product, maar hebben een zeer grote rol in de totstandkoming van dit product en de realisatie hiervan. Hiermee is de i-Strategie van JenV niet een van hogerhand opgelegd kader, maar een richtinggevende visie met draagvlak.

In de i-Strategie zijn acht thema’s benoemd, waaronder het thema ‘Doorontwikkelen Digitaal Grondvlak’. Dit thema zal projectmatig worden opgepakt en ingericht binnen de afdeling Regie, Programma’s en Projecten (RPP) van de directie Informatievoorziening en Inkoop (DII).

Eisen:

  • De kandidaat heeft een afgeronde opleiding van minimaal Hbo niveau
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring met het adviseren en opzetten van portfoliomanagement
  • De kandidaat heeft conceptuele kennis van andere IV-processen, zoals lifecyclemanagement en sourcing
  • De kandidaat heeft conceptuele kennis van IV, zoals Cloud, Data, Privacy
  • De kandidaat dient op alle criteria van het interview minimaal voldoende te scoren om in aanmerking te komen voor gunning
  • De kandidaat dient op 31 oktober 2023 beschikbaar te zijn voor een interview
  • De kandidaat dient voor minimaal 32 uur en maximaal 36 uur per week beschikbaar te zijn

 

Functie wensen:

 

  • De kandidaat dient beschikbaar te zijn binnen;1 week = 100 punten, 2 weken = 50 punten, 3 weken = 25 punten. Meer dan 3 weken = 0 punten
  • De kandidaat heeft x jaar ervaring met het doen van onderzoek en advisering op het gebied van portfoliomanagement; 2-3 jaar ervaring = 25 punten, 3-5 jaar ervaring = 50 punten. Meer dan 5 jaar ervaring = 100 punten
  • De kandidaat heeft x jaar ervaring met systemen die worden gebruikt voor kennismanagement/informatiemanagement; 2-3 jaar ervaring = 25 punten, 3-5 jaar ervaring = 50 punten. Meer dan 5 jaar ervaring = 100 punten
  • De kandidaat heeft x jaar ervaring binnen de Rijksoverheid; 0 – 1 jaar = 0 punten, 1 – 2 jaar = 25 punten, 2 – 3 jaar = 50 punten. Meer dan 3 jaar = 100 punten