<< Back

projectmedewerker (deadline 11-10)

  • Company Ministerie van Justitie & Veiligheid
  • Location Den Haag
  • Job Type Freelance
  • Posted 10/09/2023

Projectmedewerker – Ministerie van Justitie & Veiligheid 

Locatie Den Haag 

Uren per week 36 – 36 

Looptijd 01-11-2023 t/m 01-05-2024 

Optie verlenging Ja 

Sluitingstijd 11-10-2023 12:00:00 

Opdrachtomschrijving

Het Digitaal Grondvlak is een virtueel gemeenschappelijk vlak waarop afnemers en aanbieders van digitale diensten bij elkaar komen. Om onze dienstverlening zo mensgericht mogelijk te kunnen bieden aan de samenleving (voorkant), is aan de achterkant een stevige, toekomstvaste, flexibele digitale infrastructuur nodig.

Het Digitaal grondvlak biedt die plek met toegang tot functionaliteiten, kennis en informatie over individuele oplossingen en inspiratie voor uitdagingen waar nog geen oplossing voor is. Hierop vinden besturingsprocessen (bijv. portfoliomanagement) en dienstverlening plaats en zijn technische componenten beschikbaar. Het thema Digitaal Grondvlak moet deze elementen verder professionaliseren. Het thema is in de basis een veranderopgave: hoe gaan we als JenV de wensen en verwachtingen uit de samenleving en uit de politiek in lijn brengen met de technology push uit de markt en de strikte wet- en regelgeving voor o.a. privacy en beveiliging? Dat is een uitdaging voor onze afnemers en leveranciers. Een uitdaging die op het Digitaal Grondvlak moet worden opgepakt. Voor het thema vragen wij een projectmedewerker die samen met de overige leden van het projectteam het thema gaat vorm geven en uitvoeren. Het projectteam bestaat momenteel uit een projectmanager en twee projectadviseurs. Voor deze functie bestaan de werkzaamheden uit het vormgeven en uitvoeren van de z.g. Catalogus. Momenteel hebben we al een verzameling factsheets die de diensten beschrijven. Echter, de functionele behoefte van onze afnemers is groter dan de huidige informatie in de factsheets. Ook de wijze van presenteren en de mogelijkheden mbt zoeken laat nog veel kansen voor verbetering zien.

Wat ga je doen?

  • Je controleert alle bestaande informatie over de bestaande gemeenschappelijke diensten en vult deze aan, verbetert deze waar nodig;
  • Je gaat met medewerkers van andere JenV-onderdelen in gesprek om hun functionele behoefte mbt een Catalogus op te halen (denk aan wijze van zoeken, hoe wordt informatie gepresenteerd, etc.);
  • Je vertaalt bovenstaande functionele behoefte naar een plan voor de verbetering van het huidige platform dat op dit moment als Catalogus dient. Indien het huidige platform ongeschikt lijkt te zijn, kom je met een advies hoe verder te gaan;
  • Je werkt zowel samen met het team Digitale Grondvlak, als ook zelfstandig aan je opdracht.

Begin 2024 komt een vaste medewerker van RPP beschikbaar, die de Catalogus gaat beheren. Hiermee stem je mee af en draag je lijnwerkzaamheden aan over.

Achtergrond opdracht

Directie/dienst/afdeling: Het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) werkt aan een veilige en rechtvaardige samenleving door mensen en organisaties rechtszekerheid en rechtsbescherming te bieden. De kernopdracht voor JenV is drieledig. We zorgen voor:

  • de rechtsstaat in Nederland
  • een veilige samenleving
  • een rechtvaardig migratiebeleid

De afdeling Regie, Programma’s en Projecten

Onze afdeling staat aan de lat om het portfolio van gemeenschappelijke digitale diensten (GDD) te beheren en door te ontwikkelen. Binnen JenV zijn wij de opdrachtgever voor GDD. Onze diensten maken het mogelijk dat JenV collega’s binnen heel JenV dagelijks hun werk kunnen doen. Zonder ons netwerk geen veilige internetverbindingen. En wat te denken van alle documenten die binnen JenV goedgekeurd moeten worden? Iets dat niet mogelijk is zonder documentmanagementsysteem. Wij zorgen ervoor dat de gemeenschappelijke digitale diensten kwalitatief gezien op peil blijven tegen acceptabele kosten. Dat doen we door het uitvoeren van projecten en programma’s, het onderhouden van de relaties met onze leveranciers en afnemers, het voeren van portfoliomanagement, lifecyclemanagement en dat alles met een solide begroting die we jaarlijks laten vaststellen door onze afnemers. We doen dit in teamverband. Het portfolio is verdeeld in zeven domeinen, zoals documentdiensten, datacenterdiensten en toegangsdiensten. De voorzieningen in deze domeinen worden bestuurd door domeinhouders. Zij worden hierin bijgestaan door onze architect en adviseur. Het geheel wordt gecoördineerd door twee strategisch opdrachtgevers.JenV heeft de i-Strategie 2022-2027 opgesteld. Deze i-Strategie gaat in op uitdagingen voor de komende periode en wat nodig is om deze het hoofd te bieden en beschrijft hoe JenV zich een plek middenin de digitale samenleving kan verwerven. De i-Strategie is opgezet als een overzicht over de JenV-brede, duurzame IV- portefeuille voor de komende periode. De i-Strategie is van heel JenV in het algemeen en de specialisten in het i-domein in het bijzonder. Zij zijn niet alleen de afnemers van dit product, maar hebben een zeer grote rol in de totstandkoming van dit product en de realisatie hiervan. Hiermee is de i-Strategie van JenV niet een van hogerhand opgelegd kader, maar een richtinggevende visie met draagvlak. In de i-Strategie zijn acht thema’s benoemd, waaronder het thema ‘Doorontwikkelen Digitaal Grondvlak’. Dit thema zal projectmatig worden opgepakt en ingericht binnen de afdeling Regie, Programma’s en Projecten van de directie Informatievoorziening en Inkoop.

Eisen

  • De kandidaat heeft een afgeronde opleiding van minimaal HBO niveau
  • De kandidaat heeft minimaal 1 jaar werkervaring met kennismanagement en informatiemanagement
  • De kandidaat heeft minimaal 1 jaar werkervaring met kennismanagement-/informatiemanagementsystemen
  • De kandidaat heeft conceptuele kennis van IV zoals Cloud Data Privacy Dit dient duidelijk omschreven te zijn in het CV
  • De kandidaat heeft conceptuele kennis van IV-processen zoals portfoliomanagement lifecyclemanagement sourcing Dit dient duidelijk omschreven te zijn in het CV
  • De kandidaat dient op alle criteria van het interview minimaal voldoende te scoren

Wensen

  • Kandidaat is beschikbaar binnen:
  • Hoeveel jaar ervaring heeft de kandidaat met kennismanagement?
  • Hoeveel jaar ervaring heeft de kandidaat met systemen die worden gebruikt voor kennismanagement/informatiemanagement?
  • Hoeveel jaar ervaring heeft de kandidaat met het doen van onderzoek en advisering op het gebied van kennismanagement/informatiemanagement?
  • Ervaring binnen de rijksoverheid.

Competenties

  • Analyseren
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling