<< Back

Projectleider (deadline 22-5)

  • Company Defensie
  • Location Utrecht
  • Job Type Freelance
  • Posted 05/11/2023

Projectleider

Locatie: Utrecht

Startdatum: 01-07-2023

Einddatum: 30-06-2024

Aantal uur per week: 36

Optie op verlenging: Nee

Opdrachtomschrijving:

1.Projectmanagement, door: ontwikkeling en realisatie van projectdoelstellingen, creëren van (rand)voorwaarden en zorg dragen voor het opstellen en realiseren van (meerjaren)projectplannen en -begroting; besturing van projecten o.b.v. Prince II en de daarbij behorende fasen (initiatie, definitie, ontwerp, voorbereiding, realisatie en nazorg); aansturing van projectteam;

2. Voorbereiding, ontwikkeling en realisatie projectresultaten en -doelstellingen, door: analyse relevante context, markten, (markt)partijen, informatie en ontwikkelingen en inventarisatie standpunten, belangen, conflicten, tegenstellingen en meningen; beoordelen implicaties en consequenties, bepalen gewenste toekomstsituatie en definiëren doelen; afbakening, specificering (doelen) en onderzoek naar politiek, maatschappelijke en/of organisatorische haalbaarheid; typering en beïnvloeding van

omgeving (Intern en extern), onderhandelen met o.a. leveranciers, draagvlak creëren en betrekken relevante actoren; (markt)partijen ingeschakeld, samenwerkingsverbanden en coalities tot stand gebracht;

3.Inventarisatie en structurering (bestaande) projecten, processen, (benodigde) mensen en middelen en dergelijke, samenhangen/relaties bepalen en relateren aan projectdoelen; Integr(a)l(e) projectplan(nen) opstellen en realiseren voor de diverse fasen van project en autorisatie door opdrachtgever; opdracht geven voor het uitvoeren van een onafhankelijke (externe) audit en risicoanalyse en zorg dragen voor het risicomanagement; programma, onderliggende projecten en doelen bijgesteld; afbouw en afronding projecten en borging en inbedding (van effecten) in bestaande (beheer) organisatie.

4. Op tactisch en strategisch niveau netwerken opbouwen, vertegenwoordigen en onderhouden zowel binnen als buiten defensie.

Achtergrond opdracht:

​Het BGZ-dossier, ArboGIDS en VGZA ondersteunen de bedrijfsprocessen van Bedrijfsgeneeskundige zorg (BGZ), Arbozorg (Arbo) en Bureau Medische Beoordelingen (BMB) op het gebied van functie- en arbeidsgeschiktheidskeuringen. Deze informatie stelt Defensie in staat om de inzetbaarheid van militairen juist en tijdig te kunnen beoordelen en hierover advies uit te brengen richting de commandant/leidinggevende en de militair/burger.

De informatievoorziening vanuit de BGZ, Arbo en BMB moet voldoen aan de functionele- en technische behoefte van het (geïntegreerde) zorgmodel en vigerende wet- en regelgeving. Alle drie de applicaties zijn technisch verouderd en daarmee niet toekomstvast en duurzaam.

De projectleider is verantwoordelijk voor:

•Vervanging van de huidige applicaties Bedrijfsgeneeskundige zorg (BGZ), Arbozorg (Arbo) en Bureau Medische Beoordelingen (BMB) door een Informatie Management Systeem (IMS) dat de informatievoorziening en de interne processen van de BGZ, Arbo en BMB ondersteunt;

• De selectie en implementatie van het te kiezen vervangend systeem, waarbij voorkeur uitgaat naar een COTS-product;

• Het (indien nodig) aanpassen van de processen en werkwijzen om het nieuwe product adequaat in gebruik te nemen;

• Het opleiden van gebruikersorganisatie;

• Borging van het functioneel- en technisch beheer;

• Het veilig stellen van de (historische) data door middel van conversie en/of archivering en het uitfaseren van de oude applicatie(s);

• De realisatie van de noodzakelijke technische randvoorwaarden om het nieuwe product in gebruik te nemen (randapparatuur, koppelingen, infrastructuur etc.).

• Het opleveren van alle verplichte Informatiebeveiligingsproducten.

De projectleider is verantwoordelijk voor het halen van de in het projectvoorstel genoemde doelstellingen en mijlpalen en legt hierbij verantwoording af aan de stuurgroep Smart Band-Aid:

•Het project is onderdeel van het programma Smart Band-Aid (SBA), welk deel uitmaakt van het portfolio Regiegroep POM. De regiegroep POM IT geeft het budget vrij en beoordeelt eventuele afwijkingen, groter dan de afgesproken marge.

•Het project wordt bestuurd vanuit de Stuurgroep programma SBA.

Eisen:

  • Het begrijpen en toepassen van project management principes inclusief het toepassen van methodes, hulpmiddelen en processen om projecten te leiden en de kosten van ‘waste’ te minimaliseren. Minimaal 5 jaar werkervaring,
  • Het managen van complexe project en/of programma’s inclusief de interactie met andere projecten en/of programma’s, het beinvloeden van de project /programma strategie op basis van nieuwe of alternatieve oplossingen waarbij de balans blijft tussen effectiviteit en efficiency, het herzien van regels en het kiezen van standaarden, het nemen van de volledige verantwoordelijkheid voor de project resultaten inclusief budget en resource management en het werken voorbij de begrenzing van het project, Minimaal 5 jaar werkervaring
  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding
  • Geldig certificaat PRINCE2 Practitioner of een geldig IPMA C certificaat of een geldig certificaat Projectmanagement Body of Knowledge (PMBOK) of minimaal 5 jaar werkervaring.
  • Kandidaat heeft aantoonbare minimaal vijf jaar ervaring met RISC-management van ICT projecten (software ontwikkeling en –implementatie en / of pakketselectie en –implementatie) (waarvan minimaal 1 project > 2 miljoen excl. btw en binnen een organisatie met meer dan 1.500 medewerkers).
  • Kandidaat heeft aantoonbaar minimaal vijf jaar ervaring met projectmanagement van ICT projecten (software ontwikkeling en –implementatie en / of pakketselectie en –implementatie) (waarvan minimaal 1 project > 2 miljoen excl. btw en binnen een organisatie met meer dan 1.500 medewerkers).

Functie wensen:

  • Kandidaat heeft bij voorkeur ervaring als projectmanager van IT – of (primaire) bedrijfsproces projecten binnen de Openbare Orde en
  • Veiligheidsketen (OOV = Justitie en Veiligheid, IND, Politie, Defensie) waarvan de meest recente ervaring minder dan 3 jaar oud is;
  • Kandidaat heeft bij voorkeur kennis van en aantoonbare ervaring met Wet Bescherming Persoonsgegevens en/of Algemene Verordening
  • Gegevensbescherming (WBP/AVG)
  • Kandidaat heeft bij voorkeur minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als lid van een Agile (Scrum) team
  • Kandidaat heeft bij voorkeur gedurende de laatste 3 jaar werkervaring met de tool Principal Toolbox, Fortes Change Cloud of soortgelijke tools voor project- en portfoliomanagement

Bij een geschikte kandidaat ontvangen wij graag:

  • Een CV (max 5 pagina’s) in word formaat (inclusief voorletters, woonplaats, geboortedatum)
  • Persoonlijke motivatie gericht op het functieprofiel
  • Beschikbaarheid en geplande vakanties