<< Back

Projectleider

  • Company Gemeente Alphen
  • Location Alphen aan den Rijn
  • Job Type Freelance
  • Posted 05/07/2023

Functietitel: Projectleider

Opdrachtgever: Alphen aan den Rijn

Duur: 12 maanden

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Uren per week: 32 tot 36 uur

Aanvang: 1 juli 2023

Opleidingsniveau: HBO

Organisatie

De gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem hebben hun krachten op het gebied van Informatisering en Automatisering gebundeld in de Bedrijfsvoering organisatie Rijn en Braassem (BVO). Uitgangspunt voor deze samenwerking is standaardisatie van de I&A dienstverlening, inclusief de bijbehorende standaardinrichting van de gemeentelijke werkprocessen en het daarbij passende applicatielandschap.

Binnen de BVO werken we in twee teams, het team Functioneel Beheer en het team Beleid, Regie en Informatievoorziening, en zorgen we dat ruim 1200 medewerkers elke dag goed kunnen werken. Je werkt binnen een team met vakcollega’s en een teamleider. In dit geval is dat het team Functioneel Beheer.

Opdracht

Binnen onze organisatie worden nog steeds een groot aantal applicaties (softwareprogramma’s) decentraal beheerd door collega’s in verschillende teams. De overige applicaties die we gebruiken worden centraal beheerd door de Bedrijfsvoering organisatie Rijn en Braassem (BVO). Begin 2021 heeft de gemeente Alphen aan den Rijn besloten om alle functioneel beheeractiviteiten onder te brengen bij de BVO Rijn en Braassem. Hiervoor zijn we gestart met het project ‘uniformering en overdracht decentrale functioneel beheerwerkzaamheden Alphen aan den Rijn naar BVO Rijn en Braassem’. Het vooronderzoek heeft geresulteerd in een werkwijze die we nu toepassen en verbeteren om de daadwerkelijke overdracht in stappen uit te voeren.

Wij zoeken een ervaren projectmanager die in staat is dit complex vraagstuk verder door te vertalen naar en uit te werken in praktische projectmatige stappen. Je creëert overzicht en rust door proactief contact, verbinding en samenwerking te zoeken en je verliest de scheiding tussen project- lijnverantwoordelijkheid bij deze organisatieverandering niet uit het oog.

Je werkt in dit project nauw samen met functioneel beheerders en teamleiders van de gemeente Alphen aan den Rijn en de BVO. Ook is er een stuurgroep die regelmatig bijeenkomt.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Aantoonbare werkervaring als projectleider met inbeheername trajecten, beheerprocessen en het inrichten van beheer;
  2. Aantoonbare werkervaring als projectleider met aanbestedingstrajecten en verandertrajecten op het gebied van Informatievoorziening;
  3. Kennis van en ervaring met inkopen en aanbesteden bij een gemeente of provincie;

Wensen (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager bij of in opdracht van een gemeente (30 punten);
  2. Minimaal een afgeronde opleiding op hbo niveau, op het gebied van Informatiebeheer en Exploitatie, ICT of projectmanagement (vb: Prince 2) (25 punten);
  3. Aantoonbare werkervaring met- en kennis van (IT en beheer) transities, op zowel business als techniek vlak, binnen overheidsorganisaties (20 punten);
  4. Aantoonbare werkervaring met functioneel beheer en de informatievoorziening binnen een overheidsinstantie (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Je bent daadkrachtig en verbindend op verschillende niveaus.
  • Je hebt kennis en ervaring met transities binnen organisaties.
  • Je spreekt de taal van de business en techniek.
  • Je beschikt over voldoende bedrijfskundige en informatiekundige kennis en ervaring om ook inhoudelijk een gesprekspartner te zijn in discussies over taken, bevoegd- en verantwoordelijkheden van functioneel beheer in relatie tot andere (beheer)rollen.
  • Je kunt omgaan met weerstand.
  • Je bent analytisch.
  • Je bent omgevingsbewust.
  • Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. 

Vereisten

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Is hybride werken mogelijk: ja

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 mei 2023 tussen 10:00 en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 mei 2023 bericht.

Overige informatie

  • De klanr zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.