<< Back

Coördinator Praktijk Voorbeelden

  • Company VTH (Toezicht en Handhaving)
  • Location Not Submitted
  • Job Type Loondienst
  • Posted 02/15/2023

Voor onze eindklant zijn we op zoek naar een:

 

Coördinator Praktijk Voorbeelden

 

Functieomschrijving:

 

Als mantelhouder zijn wij voor onze eindklant op zoek naar kandidaten die voldoen aan het volgende profiel.

 

Plaats in de organisatie/werkgebied

Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft de ambitie geuit om de leefomgeving schoner, veiliger en gezonder te maken. Hierbij wordt ingezet op het voorkomen van milieuschade in plaats van achteraf te herstellen. Dat vraagt om een sterk en onafhankelijk stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) voor milieu. De commissie van Aartsen heeft hiervoor in maart 2021 tien aanbevelingen gedaan. Met het interbestuurlijk programma VTH (IBP) wordt invulling gegeven aan de aanbevelingen van de commissie Van Aartsen.

 

Het IBP is geen “Haags programma”, maar richt zich (ook) stevig op de uitvoeringspraktijk: op de mensen die binnen omgevingsdiensten, gemeenten, provincies en rijksdiensten dagelijks met het VTH-stelsel aan de slag zijn. Met het IBP willen we de ervaringen van de uitvoeringspraktijk goed op tafel krijgen, om vervolgens de noodzakelijke besluiten te nemen.

 

Het IBP is opgedeeld in zes pijlers waarin alle activiteiten die invulling geven aan de aanbevelingen van de Cie van Aartsen, zijn opgenomen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) neemt deel aan meerdere pijlers. Pijler 3 uit het IBP is gericht op het verbeteren en optimaliseren van de (organisatie van) de informatievoorziening van het VTH-stelsel Milieu.

 

De commissie van Aartsen en de algemene rekenkamer hebben in hun onderzoeken opmerkingen gemaakt over de informatievoorziening in het geheel, maar specifiek ook over de datakwaliteit van de toezicht informatie.

 

Om invulling te geven deze opmerkingen is er een plan van aanpak geschreven Datakwaliteit Toezicht. Dit plan richt zich op:

–       verbetering van de datakwaliteit toezicht;

–       beter gebruik van inspectieview. Inspectieview is een landelijk digitaal uitwisselingssysteem van toezichtinformatie uit onder andere het milieu-domein.

 

Taken/werkzaamheden

De coördinator praktijkvoorbeelden is verantwoordelijk voor het organiseren van de opstart van de praktijkvoorbeelden, begeleiding van de projectteams, betrekken van de juiste ondersteunende expertises (analyse, communicatie, etc.) en het sturen op de gedefinieerde resultaten. De uitvoering van de voorbeeldprojecten geschiedt door de casus inbrengers zelf.

 

 

 

Activiteiten:

–       Opstarten van casussen (projecten) door opstellen van een startnotitie en het organiseren van een startbijeenkomst samen met de trekker van de casus. In deze startnotitie zijn doel, doorlooptijd, samenwerkende partijen en voorgestelde aanpak beschreven;

–       Ondersteunen van trekkers van casussen bij het geven van uitleg aan de potentieel deelnemende organisaties over de praktijkvoorbeelden, draagvlak en deelname te genereren;

–       Signaleren en/of bedenken van nieuwe praktijkvoorbeelden en deze vervolgens kaderen.

–       Organiseren van periodieke afstemming met stakeholders (afdelingshoofden en programmamanagers van de deelnemende partijen), in afstemming met de projectleider Datakwaliteit Toezicht.

 

Datakwaliteit Toezicht:

–       Delen van good en bad practices tussen de verschillende projecten;

–       Opstellen van rapportages, voortgangsberichten en/of fact sheets;

–       Verzorgen communicatie naar alle stakeholders, in afstemming met de projectleider Datakwaliteit Toezicht;

–       Deskundigheid van buiten de projectgroepen te verzorgen waar nodig;

–       Contacten te leggen met vertegenwoordigers van bronhouders en ze (indien nodig) voorlichting te laten geven over de soort informatie en hoe daaraan te komen;

–       Trainingen en deskundigheid bevorderende bijeenkomsten/excursies (waaronder training inspectieview) te organiseren;

–       Als onderdeel van het project Datakwaliteit Toezicht op de volgende zaken te reflecteren:

•       wat leren we van de pilot met betrekking tot datakwaliteit

•       kunnen we zelf de datakwaliteit al beïnvloeden?

•       lopen we tegen juridische obstakels aan?

•       kennis uit evaluaties vastleggen en leerpunten actief delen

 

Verder:

–       De coördinator Praktijkvoorbeelden rapporteert aan de Project Datakwaliteit Toezicht;

–       Het project ‘Datakwaliteit Toezicht’ is onderdeel van het Interbestuurlijk programma ‘Versterken VTH (IBP)’.

–       De coördinator is de stille kracht die de voorbeeldprojecten en de deelnemers in beweging krijgt.

 

Functie-eisen (knock-out):

  • Minimaal HBO/WO niveau;
  • Minimaal vijf (5) jaar ervaring met het leiding geven aan weerbarstige projecten in een complex stakeholderveld;
  • Kennis van en ervaring met (milieu)toezicht;
  • Soft skills:
  • Begrip van de meerwaarde van data en risicoanalyses;
  • Zich kunnen verhouden tot zowel inspecteurs, als analisten, managers en beleidsmakers (kan op meerdere niveaus schakelen);
  • Communicatief vaardig, vooral in geschrift (kan leesbare rapporten schrijven);
  • Overtuigingskracht;
  • Samenwerken en samenwerking kunnen creëren.

 

Alleen sollicitaties met motivatie op de hierboven genoemde functie eisen (puntsgewijs en verwijzend naar het cv) worden in behandeling genomen. Voor meer achtergrondinformatie kunt u telefonisch contact opnemen met de recruiter.

 

Overige informatie:

Locatie:       Den Haag, Utrecht en Thuis

Start:          20-03-2023, 32 uur per week

Einddatum:  20-06-2024, met optie tot verlenging

Recruiter:    Nitesh Bhoep, 06-47180874, recruiterNB@itaq.nl

 

Attentie:

Indien we verder gaan in de procedure wordt u gevraagd minimaal twee referenties op te geven, waarbij vergelijkbare opdrachten zijn uitgevoerd. De referentie checks zijn een noodzakelijk onderdeel van dit selectie proces.

 

Privacy:

Indien je via dit kanaal solliciteert geef je ons akkoord om jouw gegevens tot 36 maanden na de beëindiging van de procedure te bewaren.

Reageren:

Past u in bovenstaand profiel, dan ontvangen wij graag per email aan recruiterNB@itaq.nl de volgende gegevens:

1. Een recent bijgewerkte Nederlands CV in MS Word-format (inclusief achternaam, geboortedatum, woonplaats en foto);

2. Motivatie specifiek gericht op het bovenstaande functieprofiel;

3. Het uurtarief (exclusief BTW, inclusief reiskosten);

4. Beschikbaarheid en overige relevante informatie, zoals geplande vakanties.

 

Om u sneller van dienst te zijn zou ik u willen vragen om op www.itaq.nl een eigen ItaQ Account aan te maken en zo uw CV op te loaden.  

 

Wie zijn wij?

ItaQ Interim Professionals is de meest vooruitstrevende organisatie in detachering van interimmanagers, adviseurs en ICT-professionals. Klanten noemen ons de Trusted Advisor, omdat we hen adviseren op basis van kennis van hun organisatie, werkwijze en processen.

 

ItaQ is actief in het topsegment van de markt. De Interim Professionals van ItaQ hebben specialisaties in algemeen management en/of ICT-management op hoog niveau (Directeur, Afdelingshoofd, DG,  CIO, CTO, etc.) tot meer inhoudelijke specialisatie met zeer lange en brede werkervaring (technisch en functionele consultants, project- en programmamanagers, business analisten, CISO’s, sr. ontwikkelaars, etc.). Al onze Interim Professionals hebben HBO+-niveau en minimaal 10 jaar werkervaring.

 

We zijn er trots op dat wij de juiste mensen kunnen aanbieden aan het bedrijfsleven en de overheid. Onze toegevoegde waarde ligt in kennis van zaken en kennis van mensen. Wij denken in oplossingen en realiseren deze door de juiste professionals aan te bieden. Eenvoudig gezegd weten we hoe het moet en wie het kan. Doorgaans kunnen we de juiste kandidaat voorstellen binnen 48 uur.